Det er noe som heter «å hoppe etter Wirkola». Det gjør helt
klart de som overtar presidentvervet i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA). For denne store bilorganisasjonen har hatt et par skikkelige
tungvektere som ledere, som forretningsmannen og arving av Frydenlunds Bryggeri
Christian Langaard, og selveste Sam Eyde ‒ mannen bak Elkem og Norsk Hydro.
tilbake i 1907 da det knapt fantes biler her i landet. Det var også KNA som sto
bak stiftelsen av Norges Bilsportforbund i mellomkrigsårene, og er tuftet på et
prinsipp om å jobbe for bilistene. Da KNA ble stiftet var Eyde allerede en framsynt mann, og hadde
allerede året før kjøpt sin første automobil ‒ selvsagt en Mercedes. Industrimannen
var deretter med på å stifte KNA. Og denne unike delen av norsk bilhistorie er kanskje mer
kjent i Thailand enn den er i Norge. Ja, vi vet det høres tvilsomt ut, men la
oss forklare. Da Thailand skulle bytte ut sedler i 2018 måtte de også velge
nye motiver, og på baksiden av 100-lappen fant av alle ting et norsk bilde
veien. Thailands konge var nemlig på besøk hos Hydro i 1907, og
resultatet ble en avtale om kjøp av kunstgjødsel. Dette møtet var altså på
mange måter starten på Hydro-eventyret. Det var også en fotograf med på møtet, og vedkommende knipset
et bilde av de kongelige representantene sammen med Eyde ‒ i Eydes stolte Mercedes.
Og dette motivet fant altså 111 år senere veien til 100-bath-seddelen i
Thailand. Ja, litt av en historie. Så presidentene i KNA har litt å leve opp til, og nå er det
en ny mann som skal lede den ærverdige organisasjonen inn i en tid som preget
av voldsomme endringer i bilbransjen.
noe vi er sikre på at vil styrke KNA og gjøre oss bedre rustet til å kjempe
bilfolkets sak, sier KNAs generalsekretær Børre Skiaker. Mo har et lass med erfaring, og ikke bare fra lastebilene. Mange
drar nok kjensel på navnet fra politikken, for han har 17 år bak seg som generalsekretær
i Frp. Han avsluttet sin politiske karriere som stabssjef for partileder Siv
Jensen, og har også vært styreleder i Trygg Trafikk og er styreleder i
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). ‒ Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven. KNA har siden
1907 vært en av landets mest sentrale aktører og pådrivere i norsk samferdsels-
og trafikkpolitikk. Like lenge har organisasjonen hatt det overordnede ansvaret
for all bilsport i Norge, sier Mo. Han mener dette setter KNA i en unik og viktig posisjon.
bil, samtidig som hele bil- og transportindustrien er midt oppe i store
endringer, er det mer behov for et synlig og tydelig KNA enn noen gang. ‒ KNA har alltid vært en positiv medspiller til innovasjon,
og tar også aktiv del i politikkutformingen i dag med nye miljøkrav og
elektrifiseringen av bilparken, så vel som å jobbe for å ivareta bileierens og
bilistens interesser. Å bli spurt om å gjøre en innsats som tillitsvalgt i min
bilorganisasjon var derfor noe jeg sa ja til med stor glede, sier Geir A. Mo. KNA har 31.000 medlemmer, og har altså rukket å runde 113
år. Les også:
- Vettel forlater Ferrari
- Toyota forventer en profitt-nedgang på enorme 80 prosent
- Nå viser også Polestar fram elektrisk MC