En fersk rapport viser at Norge er flinkest til å sikre barn i trafikken, men også at mange europeiske land må ta seg skikkelig sammen på dette feltet.
Hvert dødsfall i trafikken er en katastrofe, men det er selvsagt ekstra tragisk når barn forlater oss altfor tidlig. Og det skjer dessverre altfor ofte.
En ny rapport som tar for seg trafikksikkerheten for barn i Europa viser nemlig at 6.000 barn har dødd på EU-veiene det siste tiåret, og halvparten av disse har vært passasjerer i en bil. Videre viser tallene fra European Transport Safety Council at en av tre barn fra 13 år og yngre var fotgjengere, mens 11 prosent i denne aldersgruppen var syklister.
-->
Det er svært sjeldent at det skjer dødsulykker med barn her i Norge, men de gangene vi opplever dette er det oftest fotgjengere eller syklister. Så langt i år har to mistet livet i tragiske fotgjenger- og sparkesykkelulykker.
‒ Vi har ingen barn å miste, og vi hadde et mål om å ha minst ett år uten barnedødsfall på veiene i årene 2018-2021. Det klarte vi i 2019. Målet for 2022-25 er at vi skal ha minst to år uten at barn dør i trafikken. Det har jeg tro på at vi skal klare, sier direktør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen Guro Ranes.
Tallene viser at fra 2011 til ut 2021 har 33 barn omkommet i den norske trafikken, og sammenlignet med for eksempel Finland er dette et lavt tall. I vårt naboland mistet 81 barn livet i trafikken i løpet av de samme 11 årene, mens over i Sverige omkom 69 barn i det samme tidsrommet.
Om man ser per million barn som gir et enda riktigere bilde har Norge sammen med Kypros de laveste tallene, og begge disse har to omkomne barn per million. Sverige er blant landene med 3 omkomne per millionen, Finland har 5 barn og aller nederst finner vi Romania med hele 21 trafikkdrepte barn per millionen.
EU-snittet er for øvrig på 7 omkomne barn per millionen.
‒ Vi er ambisiøse og når ikke alle mål vi setter oss, sier Ranes.
‒ Men de viktigste trafikantene, barna, klarer vi ofte å redde. Fra 1969, da de lå i bakseter og på hattehyller og 103 barn døde i trafikken, til 2019 da ingen omkom, er det skjedd en liten revolusjon. Knapt noen barn dør i bil i Norge i dag. Dette er mye takket være trafikantene selv – vi er blitt mestere i å sikre barna våre, sier den norske direktøren.
Norge tok for alvor fatt på arbeidet med trafikksikkerhet tilbake i 2001 med innføringen av en nullvisjon, og med den fulgte det også et ekstra fokus på de alvorlige trafikkulykkene med barn.
Vegvesenet sier at barna rett og slett ikke var trygge nok, hverken i bilen eller langs veien. Da vi gikk inn i 2000-tallet døde rundt 20 barn i trafikken hvert år.
‒ Det er den norske modellen som har bragt oss hit. Vi har en klar rolledeling der Trygg Trafikk har hovedansvaret for å bidra til opplæring i barnehager og skoler, og vi, sammen med fylkeskommuner og kommuner, jobber med fysiske tiltak på skoleveien, forklarer Ranes.
‒ Foreldre og bilprodusentene har også en viktig rolle. Sammen med disse og mange andre har vi fått barnedødeligheten på veiene ned. Målet er at vi skal se null igjen, som vi gjorde i 2019, slår hun fast.
Les også: