Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer.


Det er elektriske tider, og Opel er selvsagt på ballen. Det tyske merket har faktisk en ambisjon om å bli helelektrisk allerede i 2028.

Inkludert i den elektriske satstingen er det også en ny underserie med biler, nemlig de som får det legendariske tilnavnet GSE. Eller som denne serien nå heter ‒ GSe.

I gamle dager var Opel GSE synonymt sportslige utgaver, inkludert berømte utgaver som Opel Commodore GSE, Opel Monza GSE og ikke minst Opel Manta GSE. Ja, du skal få se bilder av de to førstnevnte samt en nytolkning av den tredje om du henger med videre nedover her.

Navnet GSE skulle vise til «Grand Sport Einspritzung», hvor Einspritzung står for Innsprøytning, og disse tre bokstavene får nå en moderne vri på seg. GSe henviser nå til «Grand Sport electric», og skal altså klistres på elektrifiserte biler med litt mer sportslig preg.

Og hva det konkret betyr vet vi også, for nå viser Opel fram Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe ‒ to litt mer sportslige ladehybrider.

Opel sier selv at de to nye utgavene, en 5-dørs halvkombi og en stasjonsvogn, er biler som balanserer mellom kjørekomfort og kjøreytelse ‒ og det på en miljøvennlig måte.

‒ Nye Astra GSe og nye Astra Sports Tourer GSe er de ideelle bilene for å lansere vårt dynamiske nye undermerke, i full overensstemmelse med vår strategi om å bli et helelektrisk merke innen 2028, sier Opel-sjef Florian Huettl.

Rent kjøremessig kan de to nye GSe-utgavene by på 225 hk og et dreiemoment på 360 Nm, og de nye GSe-utgavene er i tillegg mer smidige og mer presise ‒ så både styringen, fjæringen og bremsene reagerer raskere på førerens instruksjoner.

Rent utseendemessig kan man også se at dette er noe spesielt, akkurat som man kunne med de gamle GSE-utgavene. Opel har nemlig senket GSe-modellene med 10 mm, noe som jo både ser tøft ut og som klistrer bilene enda mer til asfalten i svingene. Bilene har også en ny front i forhold til de andre Astra-utgavene.

Det hjelper også på uttrykket at bilene er utstyrt med nye 18-tommers felger som er inspirert av de som Opel laget til det helelektriske Manta GSe-konseptet, og det er selvsagt nok av GSe-merker rundt på bilene.

På innsiden er det Alcantara-kledd sportsseter, så her bør du både sitte behagelig og ganske så fastspent om det går unna i svingene.

Opel sier ikke noe om den elektriske rekkevidden for de to nye Astra-utgavene, men opplyser i det minste et forbruk på veldig pene 0,12 liter på mila og et CO2-utslipp på småpene 26 gram per kilometer.

Når, og om, disse kommer til Norge er ikke kjent, men bilder av bilen er uansett tilgjengelig her og nå.

Så sjekk ut nye Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe, og ikke minst få et gjensyn med to andre og ganske legendariske GSE-biler og den elektriske nytolkningen av Manta GSE.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter