Peugeot e-208 får enda mer rekkevidde

For andre gang øker Peugeot rekkevidden til e-208, og denne gang bikker den også en ny grense.


Som en førjulsgave kunne Peugeot i desember melde om at rekkevidden økte både for e-208 og e-2008, begge lansert i 2019 og basert på eCMP-plattformen.

Elbilene hadde den gang et batteri på 50 kWh og en motor med 126 hestekrefter, og ved blant annet nye hjul, tuning av girboksen og en ny varmepumpe-løsning økte rekkeviddene for både 208 og 2008.  For e-208 betydde det 22 nye kilometer, mens e-2008 fikk plusset på 25 kilometer.

Dermed endte e-208 opp med 362 kilometer i oppgitt rekkevidde, og nå kommer en ny oppdatering som sender den opp til den neste store grensen ‒ 400 kilometer.

‒ Peugeot e-208 blir både raskere og morsommere med både større motor og mer rekkevidde. Vi gleder oss til å tilby enda mer kjøreglede til norske kunder, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Denne gangen er endringene langt større enn i desember, for nå har Peugeot øker kapasiteten for batteriet og har satt inn den samme motoren som også e-308 og e-308 SW får. Det betyr et batteri på 51 kWh (brutto) og en motor på 156 hk og 260 Nm dreiemoment.

En annen ganske viktig ting er at elbilen utnytter energien enda bedre, og forbruket lyder nå på 12 kWh per 100 kilometer. Det er veldig lavt.

Sammen med de endringene i vinter blir elbilen ikke minst enda mer effektiv i kalde temperaturer, noe som er viktig her oppe i kalde nord.

‒ Peugeot 208 er totalt sett den viktigste bilen til Peugeot, sier Hensel.

‒ Bare i Norge har vi solgt snaut 4.500 elektriske e-208. Tilbakemeldingene fra kunder er gode, og 400 kilometer rekkevidde vil gjøre denne kjøreglade bilen enda mer aktuell.

Den oppgardert e-208 skal ifølge Peugeot Norge være på plass til våren, så den er fortsatt et lite stykke unna din lokale forhandler.

Når det gjelder nye e-308 og stasjonsvognen e-308 SW, og i likhet med den oppgraderte e-208, skal også e-308 være i stand til å rulle 400 kilometer på grunn av et svært lavt forbruk. Det er oppgitt til pene 12,7 kWh, mens batteriet til e-308 er på 54 kWh (brutto).

De helelektriske versjonene av dagens 308 vist fram for bare noen uker siden skal være på plass her i Norge til sommeren, så e-308 følger rett i hekken på nye e-208.

Slik ser lillesøsteren i Peugeot-familien ut, e-208:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter