Den siste Lamborghini Aventador er laget

En blå Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae Roadster som skal til Sveits tar adjø med en æra.


Det er 11,5 år siden Lamborghini kunne avduke noe svært viktig under Genève Motor Show. De hadde nemlig tatt med seg arvtakeren til Murciélago, som på sin side tok over stafettpinnen til Diablo ‒ etterfølgeren til selveste Countach.

Bilen som førte blodlinjen fra plakatbilen videre het Aventador, og som vanlig hadde Lambo satt inn det grommeste de hadde ‒ en V12-motor. Og med 700 hester og drift på alle fire hjulene måtte det jo bli en suksess.

Italienerne hadde utviklet en ny 60-graders V12 som i likhet med den originale Countachen hadde LP i modellnavnet, for de kjørte videre på med formelen Longitudinale Posteriore ‒ en langstilt motor bak.

Men den bød også på en masse nyheter, og ifølge Lambo-sjefen var den en åpenbaring.

‒ Aventador gjorde et hopp på to generasjoner når det gjelder design og teknologi, med en eksepsjonell pakke med unike, innovative teknologier og ytelse som rett og slett var overveldende, sier Stephan Winkelmann.

Siden har det kommet til en rekke nye varianter av Aventador LP 700-4 som ble avduket i Sveits, og Lambo har levert 11.465 Aventadorer til kundene i løpet av de 11 årene.

Det har også kommet 10 såkalte one-offs, helt unike utgaver, og bilen har satt utallige banerekorder, vunnet diverse priser og dukket opp i både filmer og videospill. Ja, den har til og med hatt en rolle i selveste Batman.

‒ Lamborghini Aventador var en game changer ved lanseringen, og har vært flaggskipsmodellen i 11 år, sier Winkelmann.

‒ V12-motoren har vært en del av Lamborghinis arv siden selskapets tidligste dager. Det bankende hjertet til modeller fra Miura til Diablo, Countach til Murciélago. Aventador fanget Lamborghinis kompetanse innen design og ingeniørkunst da den debuterte i 2011, med Lamborghini-verdier som alltid er i sentrum for selskapets og produktets drivkraft. Et rent, futuristisk design, ledende ytelse taklet tekniske utfordringer med innovasjon for å produsere de mest følelsesladede, klasseledende supersportsbilene. Disse prinsippene er selve essensen av Lamborghini Aventador, og sikrer dens tidløse appell.

Det er store ord, men tallenes tale er klare og ingen andre av supersportsbilene til Lambo er i nærheten av salgstallene til Aventador. Allerede fem år ut i produksjonen matchet den Murciélagos 5.000 solgte biler, og for to år siden rundet den også 10.000 eksemplarer.

Etter at Aventador LP 700-4 debuterte i 2011 fulgte Lamborghini opp med en roadsterversjon sent i 2012, som fikk dynamiske debut da Lambo rundet 50 år i 2013. Under denne oppnådde det toppløse versjonen vanvittige 338 km/t.

Aventador LP 750-4 SuperVeloce ble presentert i 2015, og kunne skryte av 50 flere hk og 50 kilo mindre vekt. Det var viktig, for da fikk den en vekt-til-kraft-ratio på imponerende 2:1. Denne klarte 0-100 km/t på lynraske 2,8 sekunder.

I slutten av 2016 avduket den rasende oksen neste generasjon med Aventador S, som ikke bare kunne skryte av 740 hk og 690 Nm dreiemoment, men også av Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva (LDVA) som kontrollerer de elektriske systemene og gir enda bedre kjøreegenskaper. Den hadde også MagneRide-oppheng, firehjulsstyring og en ny kjøremodus kalt EGO.

I 2018 var det klart for Aventador SVJ, et banemonster som raskt satte ny rekord for produksjonsbiler rundt Nürburgring Nordschleife med 6:44,97 minutter. Denne hadde 770 hk og 720 Nm, og hadde enda mer marktrykk og var enda lettere enn tidligere.

Den siste «hovedutgaven» av Aventador kom i fjor sommer, en Aventador LP 780-4 Ultimae. Denne kombinert de beste egenskapene fra både Aventador S og SVJ, noe som betydde 780 hk, 720 Nm og 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Lambo laget 350 coupé og 250 roadsters av denne, og nå har de fullført de 600 eksemplarene.

Og vi trenger vel ikke å si det ‒ absolutt alle bilene er solgt.

Det finnes for øvrig også en slags elektrisk Aventador.

Tilbake i 2019 kom italienerne nemlig med en modell kalt Sián FKP 37, som hyllet den tidligere Volkswagen-sjefen og store Lambo-entusiasten Ferdinand Piech. Denne var basert på chassiset til Aventador SVJ, og en elmotor på 34 hk sørget for at kreftene gjorde et hopp til totalt 808 hk. Dette var også den aller første hybride supersportsbilen fra Lambo.

Passende nok skal den aller siste Aventadoren sendes til Sveits, hvor den altså først ble vist for 11,5 år siden. Denne er lakket i en spesiell lysblåfarge fra Ad Personam-avdelingen, og ble den aller siste rene V12 Lamborghini produsert i Sant’Agata Bolognese ‒ og en æra er dermed over.

Sjekk bildene av den historiske bilen under:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene