- Annonse -
HjemElbilerElbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil som er laget for drifting?

Renault er som kjent en av fanebærerne når det kommer til elbiler, for det franske merket var tidlig på den elektriske ballen med den tidligere folkefavoritten Zoe. Men lenge før den elektriske tidsalderen veltet over oss handlet det mye om små biler.

- Annonse -

En av de viktigste var Renault 5, den lille forløperen til Clio som var Frankrikes mest solgte i hele 14 år. R5, eller Le Car om du vil, ble introdusert for akkurat 50 år siden, og den siste rullet av samlebåndet i 1996.

Det må selvsagt markeres.

Det franske merket har allerede gjort det ved å vise fram en elektrisk og moderne tolkning av R5, men de har mer på lager. Nemlig en doning som skal hylle den fantastiske Renault 5 Turbo og etterfølgeren Turbo 2.

Mer eksakt en skikkelig sladdebil.

- Annonse -

Showbilen har fått navnet Renault 5 Turbo 3E, altså den tredje i rekken og som også er elektrisk. Så nei, navnet er ikke verre enn det.

‒ Renault 5 Turbo 3E kombinerer ultrateknologisk design og viljefull overflod med en rekke referanser til verden av bilracing og videospill, sier Renaults visepresident for design, Gilles Vidal.

‒ Denne kombinasjonen driver utstillingsbilen inn i modernitet og teknologi, og den er på grensen mellom den virkelige og virtuelle verden. Denne helelektriske «drifteren» demonstrerer at elbiler også kan være morsomme med utrolig ytelse!

Både R5 Turbo 3E og den nye prototypen av Renault 5 skal vise Renaults framtidige elektriske satsing, og i så fall lover det jo svært bra.

- Annonse -

Driftebilen er altså en litt overdreven tolkning av R5 Turbo 2, og i likhet med forgjengeren har den kun to seter. Både panseret, dørene og cockpiten har samme form som forgjengerne, men det er selvsagt tatt moderne grep som for eksempel et karosseri laget av karbonfiber og en ny tolkning av luftinntakene på bakskjermene.

Den elektriske bølla har kun bakhjulsdrift, noe som jo er logisk grunnet drifte-stempelet Renault har gitt den. Men noe annet er ulogisk.

For ganske overraskende har 2WD-bilen faktisk to elektriske motorer, men denne gang driver de hvert sitt bakhjul. Og med 380 hestekrefter og 700 Nm med umiddelbart dreiemoment bør selv den største amatøren kunne drifte med denne.

Det gjør også bilen til en ekte lommerakett, og 0-100 km/t fyker unna på 3,5 sekunder. I sladdemodus bruker den 3,9 sekunder på sprintdistansen.

Toppfarten lyder på 200 km/t, og batteriet er på 42 kWh og åpner for mange timer med drifting. Og ja, den har mer enn 50 grader styringsvinkel, så dette blir nesten som å sladde med de gamle Volvoene.

Det er altså en rekke hint til Turbo 2, men designsjefen nevnte også spillverden. Turbo 3E har nemlig rosa, blå og gule LED-striper foran og bak som blinker når bilen kjører, og på denne måten skal bilen gi en videospillstemning fra 1980- og 1990-tallet. Også kamuflasjemerkene som pryder bilen skal gi en slags retrofølelsen til videospillene i gamle dager.

Det skal også innsiden gjøre, som har skarpe farger og design som får nostalgikerne til å tenke på de gamle videospillene. Men den aller viktigste brikken på innsiden er selvsagt brekket, som i en ekte driftingbil skal være lett tilgjengelig. Det er som du kan se av bildene nederst også håndbrekket i denne.

Og morsomt nok har Renault byttet ut de 10 analoge skivene til R5 Tubro 2 med 10 digitale skjermer, som nå fungerer som widgets og ser ut til å ha hoppet rett ut fra noen retrospill.

Enda mer hint til gamle spiller finner vi i midtkonsollen, hvor en knapp som heter «Free play» må trykkes for å starte bilen. Kjøremodusene er også ganske nostalgisk, og heter blant annet «Turbo» (for drifting), «Track invader» (for å spille) og «Donut» (for 360-graders spinn).

Den morsomme showbilen skal vises fram under Paris Motor Show i midten av neste måned, men allerede nå kan du sjekke den ut.

Her er bildene av bilen som hyller R5 på en morsom og nostalgisk måte, Renault 5 Turbo 3E:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her