Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil som er laget for drifting?


Renault er som kjent en av fanebærerne når det kommer til elbiler, for det franske merket var tidlig på den elektriske ballen med den tidligere folkefavoritten Zoe. Men lenge før den elektriske tidsalderen veltet over oss handlet det mye om små biler.

En av de viktigste var Renault 5, den lille forløperen til Clio som var Frankrikes mest solgte i hele 14 år. R5, eller Le Car om du vil, ble introdusert for akkurat 50 år siden, og den siste rullet av samlebåndet i 1996.

Det må selvsagt markeres.

Det franske merket har allerede gjort det ved å vise fram en elektrisk og moderne tolkning av R5, men de har mer på lager. Nemlig en doning som skal hylle den fantastiske Renault 5 Turbo og etterfølgeren Turbo 2.

Mer eksakt en skikkelig sladdebil.

Showbilen har fått navnet Renault 5 Turbo 3E, altså den tredje i rekken og som også er elektrisk. Så nei, navnet er ikke verre enn det.

‒ Renault 5 Turbo 3E kombinerer ultrateknologisk design og viljefull overflod med en rekke referanser til verden av bilracing og videospill, sier Renaults visepresident for design, Gilles Vidal.

‒ Denne kombinasjonen driver utstillingsbilen inn i modernitet og teknologi, og den er på grensen mellom den virkelige og virtuelle verden. Denne helelektriske «drifteren» demonstrerer at elbiler også kan være morsomme med utrolig ytelse!

Både R5 Turbo 3E og den nye prototypen av Renault 5 skal vise Renaults framtidige elektriske satsing, og i så fall lover det jo svært bra.

Driftebilen er altså en litt overdreven tolkning av R5 Turbo 2, og i likhet med forgjengeren har den kun to seter. Både panseret, dørene og cockpiten har samme form som forgjengerne, men det er selvsagt tatt moderne grep som for eksempel et karosseri laget av karbonfiber og en ny tolkning av luftinntakene på bakskjermene.

Den elektriske bølla har kun bakhjulsdrift, noe som jo er logisk grunnet drifte-stempelet Renault har gitt den. Men noe annet er ulogisk.

For ganske overraskende har 2WD-bilen faktisk to elektriske motorer, men denne gang driver de hvert sitt bakhjul. Og med 380 hestekrefter og 700 Nm med umiddelbart dreiemoment bør selv den største amatøren kunne drifte med denne.

Det gjør også bilen til en ekte lommerakett, og 0-100 km/t fyker unna på 3,5 sekunder. I sladdemodus bruker den 3,9 sekunder på sprintdistansen.

Toppfarten lyder på 200 km/t, og batteriet er på 42 kWh og åpner for mange timer med drifting. Og ja, den har mer enn 50 grader styringsvinkel, så dette blir nesten som å sladde med de gamle Volvoene.

Det er altså en rekke hint til Turbo 2, men designsjefen nevnte også spillverden. Turbo 3E har nemlig rosa, blå og gule LED-striper foran og bak som blinker når bilen kjører, og på denne måten skal bilen gi en videospillstemning fra 1980- og 1990-tallet. Også kamuflasjemerkene som pryder bilen skal gi en slags retrofølelsen til videospillene i gamle dager.

Det skal også innsiden gjøre, som har skarpe farger og design som får nostalgikerne til å tenke på de gamle videospillene. Men den aller viktigste brikken på innsiden er selvsagt brekket, som i en ekte driftingbil skal være lett tilgjengelig. Det er som du kan se av bildene nederst også håndbrekket i denne.

Og morsomt nok har Renault byttet ut de 10 analoge skivene til R5 Tubro 2 med 10 digitale skjermer, som nå fungerer som widgets og ser ut til å ha hoppet rett ut fra noen retrospill.

Enda mer hint til gamle spiller finner vi i midtkonsollen, hvor en knapp som heter «Free play» må trykkes for å starte bilen. Kjøremodusene er også ganske nostalgisk, og heter blant annet «Turbo» (for drifting), «Track invader» (for å spille) og «Donut» (for 360-graders spinn).

Den morsomme showbilen skal vises fram under Paris Motor Show i midten av neste måned, men allerede nå kan du sjekke den ut.

Her er bildene av bilen som hyller R5 på en morsom og nostalgisk måte, Renault 5 Turbo 3E:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter