Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark.


Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar 2 her i Norge, og det er på tide å ta det neste steget. Og etter 2 kommer som kjent 3.

Ikke overraskende går svenskene for en SUV når de skal følge opp Polestar 2, og er ifølge dem selv en «kraftig, designdrevet elektrisk SUV med høy ytelse, som appellerer til sansene med en tydelig silhuett og utmerket kjøredynamikk».

Og det bør heller ikke stå på kvaliteten, for denne er nemlig en nær slektning av Volvos kommende elektriske flaggskip, EX90, som også skal få premiere i år. Begge de to elektriske SUV-modellene er satt sammen på SPA2-plattformen til Volvo Cars.

Volvo har allerede hintet at den elektriske søsteren til XC90 blir ganske så sikker, og kanskje den aller sikreste bilen som noensinne har gått inn i serieproduksjon.

Polestar 3 høster selvsagt frukter av dette, og bilen er utstyrt med en sentralprosessor fra Nvidia og komponenter fra kjente leverandører som Zenseact, Luminar og Smart Eye. Dette gjør den til en ganske så smart bil som også bør kunne unngå mange skumle situasjoner.

Men Polestar har selvsagt tenkt mer enn sikkerhet.

‒ Vi har spurt oss selv: «Hvordan skal en moderne SUV se ut?», melder Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

‒ Polestar 3 definerer SUVen for den elektriske tidsalderen, og i utformingen tok vi for oss noen av arketypens grunnleggende egenskaper: proporsjoner, holdning og aerodynamikk.

Selve Polestar-merket er meislet ut av Volvos motorsport-satsing, så det ligger et ansvar på merke når det både kommer til ytelser og kjøreegenskaper. Og det Polestar kan fortelle om Polestar 3 virker lovende.

De sier at de ikke bare har tenkt på akselerasjon rett fram, men også håndtering i svingene. Så her har de blant annet montert på et adaptivt 2-kammers luftfjæringssystem og aktive dempere som lar bilen veksle mellom komfort og sport, og dette systemet justerer seg for å passe veiforholdene en gang hvert annet millisekund (500 Hz).

Bilen kommer også med elektrisk dreiemoment-vektorering via et dobbelclutchsystem på den bakre elektriske motoren, noe som gjør at Polestar 3 benytter seg av kreftene på best mulig måte.

‒ Det er denne umiddelbare evnen til å forvandle seg fra en komfortabel cruiser til en skarp, smidig bil med høy ytelse på mindre enn et øyeblikk som gjør Polestar 3 spesiell som en elektrisk SUV, sier Ingenlath.

‒ Den drar også fordel av et lavt tyngdepunkt og bred sporvidde for ultimat stabilitet, og en spennende følelse bak rattet.

Når det kommer til krefter, melder Polestar at bilen har 380 kW (510 hk) og et dreiemoment på hele 910 Nm, og den har også fått Polestars signatur ‒ Swedish Gold-detaljer. Disse finner veien til blant annet til ventilhettene, sikkerhetsbeltene og på en laser-etset innvendig lyslist.

Polestar er også en sann venn av Skandinavia, og åpnet faktisk sitt første visningssenter i Oslo framfor i Sverige. Og for Polestar 3 finner de veien over til København, for det er nemlig der den kommende SUV-modellen skal få sin premiere 12. oktober.

I tillegg til Polestar 3 har de også på gang en mer kompakt SUV i form av Polestar 4, og denne er ventet å komme til neste år.

Videre er planen at Polestar 5, en sportslig 4-dørs GT, er klar i 2024, og så i 2026 skal det imponerende roadsterkonseptet i form av Polestar 6 være på plass.

Men før 4,5 og 6 kommer altså 3, og den er nå bare uker unna premiere.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter