Nordmenn har lite respekt for fartsgrensene

Langt over halvparten mener at det er ok å kjøre litt fortere enn den tillatte fartsgrensen, og det er store geografiske forskjeller.


Det er Frende Forsikring som har bestilt en ny undersøkelse av Norstat som går på fartsgrenser, og her henger åpenbart veistandard sammen med hvor tung gassfoten er.

Vi har selv opplevd at trafikken går opp mot 20 km/t over tillatt fartsgrense når det er såkalt miljøfartsgrense på vinteren, for bilistene har en tendens til å sette den farten de selv føler er riktig for veien de kjører på.

-->
En av de flotteste og sikreste veiene vi har er nye E18 gjennom Vestfold, og denne strekningen hadde tidligere 100 km/t som maks hastighet. Men da farten ble satt opp til 110 km/t skjedde det noe ganske spesielt, for snitthastigheten økte kun med noen få kilometer. Den nye fartsgrensen var åpenbart den «riktige» sett fra bilistenes ståsted.

Undersøkelsen fra Frende viser da også at det er flest bilister fra Vestfold og Telemark som syns det er ok å bryte fartsgrensen om de selv føler at det er trygt. Hele 72 prosent av disse mener dette.

På motsatt ende av oversikten finner vi de som også har de aller dårligste veiene her i Norge, bilistene i Troms og Finnmark. Men også her mener mange at det er ok å bryte fartsgrensen, for 47 prosent har denne innstillingen. Det er nesten halvparten av bilistene lengst nord.

Fagsjef hos Frende, Roger Ytre-Hauge, er bekymret for den manglende fartsgrense-respekten.

‒ 6 av 10 nordmenn synes det er ok å bryte fartsgrensen, sier han.

‒ Det er skremmende tall. Selv «bare litt over» er farligere enn du tror. Det er også overraskende store forskjeller mellom fylkene.

Her er fylkesoversikten:

  • Vestfold og Telemark – 72 prosent
  • Agder – 69 prosent
  • Viken – 64 prosent
  • Trøndelag – 60 prosent
  • Innlandet – 58 prosent
  • Oslo – 56 prosent
  • Møre og Romsdal – 55 prosent
  • Vestland – 54 prosent
  • Nordland – 51 prosent
  • Rogaland – 50 prosent
  • Troms og Finnmark – 47 prosent

‒ Topp-3 er nabofylker med felles E18, påpeker Ytre-Hauge.

‒ At færre enn 3 av 10 i fylkene synes det er fornuftig å alltid holde fartsgrensen synes jeg likevel er skremmende. Fartsgrensen er ikke stilt tilfeldig. Og den er heller ikke veiledende, understreker fagsjefen, som er klar over at det på enkelte strekninger på E18 er vurdert prøveprosjekt med 120 km/t som øvre grense.

Høy fart er en av de vanligste årsakene til dødsulykker, og Statens vegvesen har tidligere avdekt at 34 prosent av dødsulykkene i perioden 2011-2020 hadde høy fart som en faktor.

De har også understreket at risikoen for å bli drept i en ulykke dobles om farten økes fra 80 km/t til 93 km/t, og økes snittfarten med kun 5 prosent øker risikoen for å bli drept med 25 prosent.

En dybdeanalyse fra Vegvesenet rundt dødsulykkene i 2020 bekrefter dette, for den viser at høy fart var en medvirkende faktor til 35 prosent av alle dødsulykkene det året.

‒ At tallet er stabilt tyder på at vi ikke lærer. Selv om antallet dødsulykker på norske veier går i riktig retning har ikke andelen med høy fart stupt, sier Ytre-Hauge.

Norge er verdens sikreste land når det kommer til dødsulykker i trafikken, som har gått fra 108 omkomne i 2019 til 87 omkomne i 2021.

Ytre-Hauge er bekymret for at norske bilister legger til seg farlige uvaner.

‒ Mange tenker nok at en kilometer eller fem over grensen ikke har så mye å si. Men det er feil. Hvis du først bryter grensen litt er det lett for å bli fartsblind og stadig skyve på grensen, sier Ytre-Hauge.

Han viser til et konkret eksempel på hva bare litt mer fart betyr. Om en bilist kjører i 80 km/t og akkurat klarer å bremse helt opp, vil en bilist i 90 km/t treffe hindringen med en fart på hele 50 km/t.

‒ Bremselengden øker betydelig når farten øker. Hvis så mange som dette kjører litt for fort, er det farlig. Jeg håper alle som kjører tenker seg litt om og avpasser farten etter forholdene, sier han.

Han er bekymret for vår-trafikken om holdningene som undersøkelsen avdekker faktisk kommer til syne i trafikken.

‒ Mange gleder seg nok til fine bilturer og frihetsfølelsen på tørre veier i vår. Men husk at da kommer også motorsyklene fram igjen i blindsonen din. Våren er ingen tid for å tråkke litt ekstra på gassen, snarere tvert imot.

Ikke overraskende viser undersøkelsen at menn har litt mindre respekt for fartsgrensene enn kvinner.

‒ 7 av 10 menn synes det er greit å bryte fartsgrensen, mens bare 5 av 10 kvinner sier det samme, opplyser Ytre-Hauge.

Undersøkelsen viser også at det er bilister i aldersgruppen 40-49 som har minst respekt for fartsgrensen, og blant disse sier 70 prosent at det er greit å kjøre litt for fort.

Til slutt er det greit å minne om forbruket.

Økes hastigheten øker nemlig også dette ganske så betraktelig, og da spesielt over 90 km/t når luftmotstanden begynner å bli veldig stor, så det lønner seg bokstavelig talt å holde fartsgrensene.

Det er greit å huske på i disse svindyre strøm- og drivstoff-tidene.

Les også:

Les mer om:

Nyheter