- Annonse -
HjemNyheterBoomerangen runder 50 år

Boomerangen runder 50 år

Det er et halvt århundre siden Maserati kunne vise fram noe svært så spektakulært.

Italienske Maserati har en arv som hver og en av sportsbilmerkene sliter med å matche.

- Annonse -

For allerede i 1914 grunnla brødrene Alfieri, Ettore og Ernesto Maserati selskapet som bærer deres etternavn, og merket har dermed for lengst rundet 100 år.

I begynnelsen handlet det mest om deler, også til flyindustrien som begynte å blomstre under 1. verdenskrig.

Brødene var i tillegg involvert i byggingene av racerbilen for et historisk viktig merke, nemlig Diatto.

Dette merket ble grunnlagt i Torino så langt tilbake som i 1835, og da som produsent av hestevogner. Men de kastet seg rundt når automobilene var på vei til å presse hestekjerrene ut av veiene, og i 1905 hev de seg på bilbølgen.

- Annonse -

Og de lot seg lokke av det nye som spredde seg som ild i tørt gress ‒ racerbiler.

Maserati-brødrene, anført av Alfieri, hjalp Diatto på dette feltet.

Men i 1926 fikk brødrene et problem. Diatto begynte å få økonomiske problemer, noe som til slutt førte til en konkurs i 1929. I et forsøk på å redde merket, skalerte de ned satstingen på motorsport.

Maserati-guttene bestemte seg for å satse selv, og Alfieri kunne stille på startstartstreken i det berømte Targa Florio-rallyet i 1926 bak rattet på en egen bil. Den het Tipo 26.

- Annonse -

Det endte med en 8. plass i et løp hvor kun 12 av 26 biler kom seg til mål. Det året tok for øvrig Bugatti en trippelseier, og de to Diatto-bilene som startet fullførte aldri løpet. Det var kanskje et tegn i tiden?

Uansett, Maserati var i gang,

Etter 2. verdenskrig utvidet Maserati satstingen til også personbiler, og ikke overraskende var det fokus på sportslige biler og GT-utgaver.

Den aller første Grand Touring-bilen het A6 500 og gikk inn i produksjon i 1948, og det med et design som selveste Pinin Farina sto bak. Det betydde dog ikke at de skrotet motorsport-satstingen.

I 1957 gikk en av de mest berømte formel 1-førerne gjennom historien, argentinske Juan Manuel Fangio, helt til topps i VM ‒ og det bak rattet på en Maserati.

På 1960-tallet fikk Maserati mer luft i seilene, og kunne presentere både sin første Quattroporte (4-dørs) og den aller første Ghibli-modellen (navngitt etter en afrikansk vind).

På slutten av 1960-tallet ble Maserati kjøpt opp av Citroën, og det førte igjen til den meget berømte Maserati Bora som kom i 1971. Denne kunne by på en midtplassert motor, og designet av den kanskje aller mest berømte bildesigneren som har vært ‒ Giorgetto Giugiaro hos Italdesign.

Denne ga mersmak, og året etter, faktisk ganske så eksakt 50 år siden (9. mars 1972), kunne Maserati avduke nok en nakkeslenger.

Eller rett og slett en boomerang.

Det ble satt en rekke merkelapper på den spektakulære bilen, og Maserati maler følgende bilde av den:

«En drømmebil, en ekstrem, futuristisk, nesten irrasjonell, definitivt vakker modell som er i stand til å forbli innprentet i minnet til hver eneste fan».

Bilen, ja, kalt Maserati Boomerang, var selvsagt verket til Giorgetto Giugiaro, og de som fulgte veldig godt med hadde faktisk sett denne før 1972.

Aller første gang Maserati viste den fram var nemlig et rakt besøk på motormessen i Torino i 1971, og denne bilen jobbet Maserati videre med slik at de kunne presentere en fullt kjørbar og veigodkjent versjon i Sveits året etter.

Basen som Italdesign brukte, altså chassis og mekanikken, var en Maserati Bora, hvor hjertet var en 8-sylindret motor bak plassert i 90 grader og som var på 4.719 kubikk.

Denne kunne slippe løst 310 hestekrefter, og sendte den usedvanlige sportsbilen opp til nærmere 300 km/t. En uhørt toppfart i 1972.

Bilen hadde bakhjulsdriften og en 5-trinns girkasse.

Men som en ekte boomerang endte den opp på samme plass, og kom seg aldri ut til produksjon.

Maserati lagde kun dette ene eksemplaret av bilen som var en 2-seters sportskupé, men etterlot seg en stilistisk arv som levde videre.

Ikke bare i Giugiaros senere kreasjoner, men også i andre prosjekter, og som tjente som inspirasjon for forskjellige andre bilprodusenter i Europa og USA.

Sammen med biler som Lancia Stratos (1970) og ikke minst Lamborghini Countach (1971), flyttet Maserati Boomerang trenden fra mer runde sportsbiler på 1960-tallet til de spisse og mer kileformede sportsbilene på 70-tallet.

Boomerang var en sportsbil med dristige, klare linjer, som skulle formidle et bilde av penetrasjon, kraft og hastighet.

Modellen ble designet langs en horisontal linje som delte bilen i to, med skrånende frontrute og panoramasoltak.

De originale vinduene, spesielt på de to dørene, var ispedd en metallstripe. De uttrekkbare, firkantede frontlyktene gjorde at fronten skilte seg ut, noe også de horisontale lysene bak sørget for.

Bilen var ekstremt moderne med tanke på interiøret, hvor instrumentpanelet var innebygd i det eikeløse rattet og setene var plassert svært lavt.

Den unike Boomerang dukket opp i internasjonale konkurranser, bytte eiere og havnet på en rekke auksjoner og ble til og med brukt i reklamefilmer.

Bilen, som mange anser som et kunstverk, var revolusjonerende og påvirket helt klart biler som kom senere.

Den førte også til Maserati-tradisjonen med å skape unike bilkonsepter som også var pionerer innen teknologi og stil, noe som nå har resultert i den nye superbilen MC20, den nye SUV-modellen Grecale og den spesielle Nettuno-motoren som kan skilte med formel 1-teknologi.

Og at Maserati har tatt godt vare på arven er det ingen tvil om, for slik ser altså den oppsiktsvekkende Maserati MC20 ut:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her