Nå er folkevognbuzzen avduket

Volkswagen trakk duken av ID. Buzz i Oslo og tre andre europeiske byer onsdag kveld, og dermed gjør den ikoniske folkevognbussen et elektrisk comeback.


Det var en buzz av forventinger i lokalet et steinkast fra BI i Oslo. Norge hadde nemlig som et av fire land i verden fått oversendt to helt nye biler som skulle få verdenspremiere, og det var ikke en hvilken som helst modell.

Det var Volkswagen ID. Buzz, arvtakeren til den berømte folkevognbussen.

Den norske representanten til Volkswagen Nyttekjøretøy hadde fått oversendt begge utgavene av bilen, den originale ID. Buzz med fem seter og varebilutgaven kalt ID. Buzz Cargo.

Først fulgte de inviterte premieresendingen fra Tyskland på storskjerm, før duken endelig kunne dras av de to bilene. Selvsagt til stor applaus.

‒ Det er en stor dag, sier direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak.

‒ Og en viktig en. Men fallhøyden er stor. Det er alltid en viss risiko å skulle følge opp et ikon.

Men Wirak er nok ikke veldig bekymret for hvordan dette kommer til å gå.

Det har nemlig vært en voldsom buzz rundt elbilen helt siden den første gang ble vist fram tilbake i 2017, og Norge har blitt et så viktig marked for denne at Volkswagen allerede i 2019 sendte en prototype over til Arendalsuka for å gi folket en smakebit på hva som var på vei.

Siden har ventetiden vært lang, men nå har den altså endelig fått sin verdenspremiere.

Mye er allerede kjent rundt ID. Buzz, men her har vi plukket ut de viktigste tingene rundt den elektriske buzzen.

  • D. Buzz og ID. Buzz Cargo er Europas første helelektriske MPV og varebil, utviklet som elbil fra bunnen av
  • ID. Buzz Cargo kommer med 3 seter, og et lasterom på nesten 4 m3. ID. Buzz Cargo rommer to europaller. Maksimal nyttelast er 650 kg
  • ID. Buzz kommer først med 5 seter og bagasjeplass på opptil 1.121 liter. Setene bak er fleksible og kan justeres i lengderetning, og legges ned separat. Senere kommer den med lenger akselavstand, og seks eller syv seter
  • Batteriet på 77 kWh kan lades fra 5-80 prosent på rundt 30 minutter
  • Volkswagen erstatter lær i ID. Buzz og ID. Buzz Cargo med ikke-animalske materialer
  • Med «Plug & Charge» blir det enda enklere å lade ID. Buzz hurtig på farten
  • ID. Buzz måler 4.712 mm i lengden og 1.937/1.938 mm i høyden
  • Todelt tonelakk
  • Bakhjulsdrift med 204 hk og en toppfart på 145 km/t
  • Førerassistent-systemet Travel Assist og Car2X, en teknologi som varsler om lokale farer basert på informasjon fra andre kjøretøy i nærheten
  • Rekkevidde: ?
  • Pris: ?

Når det kommer til pris og rekkevidde, de to kanskje aller viktigste tingene rundt en moderne elbil, er disse av logiske grunner ikke klare. Volkswagen har fortsatt ikke fått kjørt den gjennom WLTP-testene, mens prisene normalt ikke er klar før det åpnes for bestillinger.

Wirak sier at de håper å åpne for bestillinger en gang på forsommeren, og regner med at de første bilene er på plass i løpet av året.

Og jo fortere, jo bedre. For:

– Vi har stor tro på at ID. Buzz og ID. Buzz Cargo vil treffe mange segmenter, sier den norske direktøren.

‒ Og Norge er et viktig marked for Volkswagen. Prisene blir nok klar ganske snart, legger han til.

Det tyske merket har gjort noe smart når de har utviklet Buzzen, for de har altså laget både en flerbruksbil og en varebil på samme tid.

‒ Som flerbruksbil er ID. Buzz skreddersydd for flere markedssegmenter. Det er en perfekt bil for de som setter pris på god kjørekomfort kombinert med mye plass. Men det er også en bil vi tror vil treffe mange i varebilsegmentet, som ønsker å ta et bevisst valg ved å kjøre en nullutslippsbil med rikelig med plass til både verktøy og annet utstyr, sier Wirak.

‒ Personbilutgaven av ID. Buzz kommer i første omgang med 5 seter. Senere vil den komme med 6 seter, og det vil også komme en lengre modell med 6 og 7 seter. ID. Buzz Cargo kommer med 3 seter, et lasterom på nesten 4 kvadratmeter og bakhjulstrekk, forklarer han.

En annen smart ting Volkswagen har gjort er å bruke en plattform laget spesifikt for elbiler, den etter hvert berømte MEB-plattformen som står bak biler som Volkswagen ID.3 og ID.4, Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq og Cupra Born.

Det betyr at ID. Buzz utnytter de store fordelene til elbilene helt ut, nemlig plassen som åpner seg når man rydder bort den tradisjonelle motoren og drivverket.

Det har til nå vært ganske uvanlig for elektriske varebiler.

‒ ID. Buzz Cargo blir vårt virkelige inntog i elektrifiseringen av nyttekjøretøysegmentet, mener Wirak.

Og han har en god nyhet til de som gjerne vil sjekke ut ID. Buzz og ID. Buzz Cargo med egne øyne.

‒ Disse to bilene her skal rett ut på en Norges-turné. Det blir spennende ‒ både for oss og ikke minst for kundene.

Med friske fargekombinasjoner, et sjarmerende design og en rekkevidde som muligens ender opp en eller annen plass rundt 400 kilometer, har Buzzen gode forutsetninger til å bli en suksess på linje med den klassiske folkevognbussen.

‒ Vi har iallfall stor tro på denne, og er storfornøyde med resultatet. Og er den ikke flott? spør Wirak.

Det kan du selv bedømme, for her er noen bilder nytolkningen av ikonet i elektrisk drakt.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter