Volkswagen ID. Buzz på plass i Norge

Det er duket for verdenspremiere på den elektriske tolkningen av folkevognbussen, og Norge er så viktig at de to versjonene av ID. Buzz faktisk finner veien hit.


Hippibussen, folkevognbussen, Bulli eller rett og slett bare Transporter, Volkswagens Type 2 ble både en viktig bil og et symbol både for transporten og Volkswagen selv.

Det tyske merket startet opp med Type 1, en bil som skulle sørge for at de store massene også fikk muligheten til å ta en del i mobilitets-revolusjonen på 1930-tallet.

Og navnet til merket den ble produsert under fjernet all tvil om dette faktisk var en folkebil, nemlig Volkswagen. Folkevognen.

Type 1 er altså Bobla, og etter 1 følger som kjent 2.

Det var en nederlandsk Boble-importør som er den direkte ansvarlige for at Type 2 ble en kassebil. Ben Pon besøkte Wolfsburg-fabrikken i 1947, og der så han også ombygde Type 1-biler som ble brukt til frakt.

Han så umiddelbart et potensiale til å lage varebiler med Type 1 som basis, og tegnet et forslag hvordan denne kunne se ut.

Volkswagen tente på ideen, og laget nærmest umiddelbart flere titalls prototyper. Derfra gikk veien videre til en produksjonsversjon, som var klar mot slutten av 1949.

Denne generasjonen (T1) ble produsert helt fram til 1967, og T2-generasjonen var også ganske seig.

Den ble produsert fram til 1979, mens T4 på sin side overlevde fram til 1990.

I 2003 kom T5, mens den siste generasjon av Transporter var på plass i 2015.

Da var Volkswagen for lengst begynt å tenke på elbiler, og planen var klar ‒ en serie med ID.-modeller. Test- og utviklingsbilen het ID. R og var en renspikket racerbil, og den skulle både pirre og vise hva som var på vei.

Og det var personbilbilene ID.3, ID.4 og ID.5, lansert i akkurat den rekkefølgen. Totalt finnes det per i dag fem forskjellige ID.-utgaver.

Men Volkswagen har selvsagt tenkt bredere enn de rene personbilene, og har for lengst pirret med en elektrisk etterkommer av Type 2. En prototype av denne ble vist fram for første gang i 2017.

Volkswagen har plukket ut elbilnasjonen Norge som et viktig land for den elektriske nytolkningen av folkevognbussen, og har vært svært så spandabel med dryppene.

Faktisk sendte de en prototype av bilen til Arendalsuka allerede i 2019, slik at makteliten som var på plass der kunne ta den i nærmere øyesyn.

Men siden har Volkswagen holdt kortene litt nærmere brystet, for de har jobbet med utgaven som skal inn i produksjon. Og da blir hemmeligholdet raskt litt strengere.

Og legger vi tiden det har tatt til grunn, så har de vært svært så grundige.

For snart tre år etter at prototypen var på offisielt Norges-besøk og fem år etter at de viste fram prototypen, har ID. Buzz som den nå er døpt til fortsatt ikke gjennomført en verdenspremiere.

Men det skjer i dag.

Igjen er Norge i sentrum, for begge utgavene som er klare, personbil-utgaven med fem seter bare kalt ID. Buzz, og varebilutgaven kalt Buzz Cargo, har funnet veien til Norge. Og Volkswagen har ikke sendt slike verden rundt, for å si det sånn.

– Dette viser hvor stor tro Volkswagen har på det norske markedet, sier direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak.

Nå er det ikke første gang produksjonsversjonen er på Norges-besøk, for utgaver i kamuflasjedrakt har allerede vært her to ganger ‒ med da kun for testing.

Og nå blir den forvirrende drakten altså kledd av, og Buzzen blir formelt avduket.

‒ Norge er et viktig marked for Volkswagen, sier Wirak.

‒ Som flerbruksbil er ID. Buzz skreddersydd for flere markedssegmenter. Det er en perfekt bil for de som setter pris på god kjørekomfort kombinert med mye plass.

‒ Men det er også en bil vi tror vil treffe mange i varebilsegmentet, som ønsker å ta et bevisst valg ved å kjøre en nullutslippsbil med rikelig med plass til både verktøy og annet utstyr.

Buzz og Buzz Cargo blir altså nummer seks og sju i ID.-familien, og er i likhet med elbiler som ID.3, ID. 4, Audi Q4 e-tron, Cupra Born og Skoda Enyaq laget på MEB-plattformen.

‒ ID. Buzz Cargo blir vårt virkelige inntog i elektrifiseringen av nyttekjøretøysegmentet. Ved å bruke Volkswagens MEB-plattform får vi en bil som er bygget som elbil fra bunnen av med de fordelene dette gir, sier Wirak.

Personbil-versjonen blir altså en slags moderne variant av hippibussen, og er utstyrt med fem seter.

‒ Senere vil den komme med 6 seter, sier Wirak.

‒ Det vil også komme en lenger modell med 6 og 7 seter. ID. Buzz Cargo kommer med 3 seter, et lasterom på nesten 4 kvadratmeter og bakhjulstrekk. 

Selv om premieren skjer i kveld, betyr ikke det at salget er åpnet. Det skjer i mai, og Volkswagen Norge forventer at de første bilene ruller på norske veier senere i år.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter