Nyheten om at Nissan lanserer to nye Leaf-varianter har knapt lagt seg før de viser fram nok en elbil, denne gang framtidskonseptet IMs. Se video.
I 2017 viste Nissan fram en konseptmodell de kalte IMx, og dette var en elektrisk SUV som var laget på den nyeste elektriske plattformen til produsenten. Bilen hadde oppsiktsvekkende linjer, mens innsiden var ganske så framtidsaktig.
Som med moderne biler generelt har også Nissan strukket akselavstanden ut også på denne konseptmodellen, og når de i tillegg har løftet taket noe så betyr dette at den innvendige plassen bør bli ekstra romslig.
Setekonfigurasjonen er da også den noe uvante 2+1+2, og med dette menes at det er mulig å ha tre seter bak som er vanlig eller kun ett som bør gi ganske så drøy plass i baksetet. Du slår rett og slett ned to av setene, og får en slags trone i midten hvor du kan sitte som en konge eller dronning.
I tillegg er dette nok et konsept som kan kjøre av seg selv.
‒ Framskritt innen elektrisk kjøretøyteknologi og autonom kjøring har gitt våre designere frihet fra plattformen og designreglene som begrenser tradisjonelle personbiler, for å skape en helt ny type bil, sier Alfonso Albaisa, senior visepresident for design på Nissan.
Ellers har Nissan kjørt videre på det de kaller det V-bevegende designspråket som også andre modeller har, og dette kommer spesielt godt til syne i fronten.
Dette er altså et blikk på framtiden, så bilen er altså full av ny teknologi. Og ikke minst kommer dette til syne på innsiden, som er ganske så annerledes enn det vi er vant med.
Slik ser dashbordet ut:
Det ser ganske så framtidsrettet ut, og Nissan sier at de har hentet inspirasjon for det moderne japanske hjemmet. De sier at de har bygd opp kupéen etter noe de kaller «timeless Japanese futurism», som kombinerer moderne elementer med framtidig teknologi.
Og de gir seg heller ikke med måne-referansen.
Instrumentpanelet og deler av dørpanelet skal nemlig reflektere en «romferje på vei til månen» ved bruk av mørke stoffer og farger animert med lyse streker som skal vise måneskinn og skygge. Akkurat det er ikke så enkelt å se på bildene.
Når bilen er i selvkjørende modus forsvinner rattet, og forsetene vris mot hverandre for å enklere kunne kommunisere med personen som sitter på tronen bak.
‒ Det er ingen midtkonsoll, så når forsetene vender seg blir interiøret et hyggelig og avslappende «stort område» der personene kan snakke med hverandre på en komfortabel måte, sier Albaisa.
‒ Og det unike sentrerte baksetet gjør at den primære passasjeren til enhver tid kan nyte kjøretøyets intelligente tilkoblingsfunksjoner, enten om kjøreinnstillingen er i autonom eller manuell modus.
Produsenten har puttet inn det de har av tilgjengelig teknologi, og det betyr også at den får det nyutviklede systemet kalt Invisible-to-Visible (I2V). Dette kan du lese mer om i en av lenkene under.
Nissan hinter frampå om at dette er et konsept de vil følge opp med årene, men sier ikke noe konkret rundt IMs-modellen.
‒ Vi har skapt et sporty ytelsesbil som er like inspirerende og morsomt i manuelle og autonome kjøremoduser, sier Albaisa.
‒ Takket være teknologien til Nissan Intelligent Mobility og den utrolige innsikt til våre designere, representerer IMs virkelig det neste trinnet i bærekraftig mobilitet.
Her er en video som viser den imponerende framtidsbilen:
https://youtu.be/0NSf5PJklfA
Følg bil24 på Facebook
- Les også: Endelig, her er nye Toyota Supra
- Les også: To nye Leaf-versjoner
- Les også: Bilen gir deg superevner