Det var en liten håndfull biler som banet vei for elbil-revolusjonen som vi opplever nå. En av disse var Nissan Leaf som kom til så tidlig som i 2010, og det hjalp veldig at den ble kåret til årets bil både i Europa og i verden allerede året etter.
Det gjorde at Leaf ble den første skikkelige masseproduserte elbilen, og banet altså vei for alle elbilene vi kjenner i dag. Den gamle helten er fortsatt den aller mest registrerte elbilen her i Norge med godt over 70.000 registrerte biler.
-->
Nissan har dermed et ekstra ansvar når det kommer til elbiler, og dette tar de på alvor. Det så vi da de annonserte planen «Nissan Ambition 2030» i 2021, for da var målet 23 elektrifiserte biler hvor 15 var rene elbiler.
Siden har Nissans elbil 2.0 ankommet, nemlig Ariya, og med den har også de elektrifiserte ambisjonene til det japanske merket vokst enda et hakk.
Den elektrifiserte miksen til merkene Nissan og Infiniti skulle med planen øke med 50 prosent globalt sett, men dette har nå økt til 55 prosent når vi når 2030. Og ser vi på Europa skal de nesten utelukkende ha elektrifiserte biler på plass om sju år.
Her skal det nemlig da selges 98 prosent slike nye biler, og dette er opp fra tidligere 75 prosent. Hjemme i Japan er målet 58 prosent av alle bilene, i USA 40 prosent og i Kina 35 prosent.
Så hva betyr dette i rene modeller?
Jo, de sier nå at målet er 27 elektrifiserte modeller, noe som altså inkluderer hybridbiler med e-Power som de nye X-Trail og Qashqai allerede er utstyrt med.
Men det inkluderer også en masse nye elbiler, for totalt skal Nissan i 2030 ha på plass hele 19 rene elbiler på markedet. Det betyr i så fall i snitt flere nye elbiler hvert eneste år fram mot 2030.
Det er meldt en slags arvtaker til Leafen også, og dette er en crossover-SUV som skal settes sammen i britiske Sunderland hvor Nissan skal investere mer enn 10 milliarder kroner i anlegget.
Den bilen skal settes sammen på EMF-EV-plattformen til alliansen mellom Renault-Nissan-Mitsubishi, og er den samme som nye Ariya bruker.
Nissan sier at de også vil trappe opp satstingen sin rundt «Connected Car Service»-strategien, så det vil komme nye nettbaserte funksjoner som bør gjøre hverdagen enda enklere for de som kjører bilene. Denne satstingen på e-arkitektur finner vi allerede i den nye Ariya.
Så mens Leaf banet vei for elbilene generelt, baner nå Ariya vei for elbiler 2.0 over hos Nissan. Og den satsingen er som vi skjønner ganske så svær.
Les også: