Det var svære nyheter Nissan og Honda kom med på selveste lillejulaften i fjor.
Vanligvis gjemmes dårlige nyheter bort på slike dager, men det var ikke denne. For de to bilmerkene offentliggjorde nemlig at de ville sjekke ut mulighetene for en fusjon, og hadde signert en såkalt MOU (Memorandum of Understanding).
Dette er altså to av de desidert største bilmerkene i verden, og godt inne blant de 10 mestselgende. Honda var det 4. mestselgende merket i fjor og Nissan det 7. mest populære, og totalt solgte de nærmere sju millioner nybiler i 2024.
I tillegg vurderte Mitsubishi også å gå inn i et slikt samarbeid.
En sammenslåing skulle først føre til et felles selskap på toppen, og deretter gå operativt allerede til neste år.
Det kom imidlertid raskt signaler om at det var skjær i sjøen, og blant annet gikk det rykter om at Hondas planer var å gjøre Nissan til et datterselskap.
Og det var noe i ryktene, for nå melder Nissan at planene har kollapset. Og de avslører også hvorfor. Ja, Honda får skylden.
Det japanske merket sier at siden MOUen ble signert har ledergruppene i begge selskapene diskutert og sett på løsninger, og i tillegg har både Nissan og Honda konsultert ulike interessenter, som de selv sier.
Videre sier Nissan at under diskusjonene foreslo Honda å endre strukturen fra et felles holdingselskap til en struktur hvor Honda ville være morselskapet og Nissan datterselskapet gjennom et aksjebytte.
Og med tanke på de omveltningene bilindustrien står overfor både når det gjelder teknologisk utvikling og ikke minst elbiler, så var begge partner enige om å avbryte diskusjoner og avslutte MOU.
De to japanske merkene er dog fortsatt venner.
For Nissan sier at de også fremover vil samarbeide med Honda innenfor rammen av et strategisk partnerskap rettet mot epoken med intelligens og elektrifiserte kjøretøy, og i tillegg til at de to skal se etter nye muligheter som skaper verdier for selskapene.
Fjorårets klart største bilmerke var, ifølge
Focus2Move, Toyota, som solgte rett over ni millioner biler. Det nest største var Volkswagen med nærmere fem millioner biler, og BYD tok 3. plassen foran Honda med i underkant av fire millioner biler.
Deretter fulgte Ford og Hyundai før Nissan på 7. plass, mens Chevrolet, Kia og Mercedes utgjorde resten av topp 10-listen over mestselgende bilmerker i fjor.
Les også: