En Nio ET7 utstyrt med et batteri på 150 kWh rullet over 1.000 kilometer uten å måtte lades. (Foto: Nio)

Nio-sjefen kjørte over 1.000 km uten ladestopp

Gode nyheter for de som venter på elbiler med rekkevidder opp mot dieselbilene, for nå har Nio testet sitt enorme 150 kWh batteri under vanlig kjøring.


Det finnes mange måter å teste rekkevidden på, og den offisielle her i Europa heter WLTP. Det er den som legges til grunn når bilmerkene opplyser rekkevidden til sine elbiler.

Her testet elbilen under flere forhold, og resultatet skal gi en pekepinn på hvor langt elbilen ruller før batteriet må lades igjen. WLTP er altså kun en indikasjon, og ofte ruller bilene kortere enn denne.

Så når Nio nå melder over 1.000 kilometer kan vi ikke stole helt på dette, eller? Vel, denne gang har de kjørt bilen i virkelig trafikk, så her er det ikke snakk om en slags ultrakjøring hvor de har gjort alt de kan for å få ned forbruket.

Det kan vi rett og slett lese ut av snitthastigheten, for den lyder på 83,9 km/t. Og det var alt annet enn en kort tur de har gjennomført.

Målet til Nio var å se hvor langt en elbil utstyrt med det store 150 kWh batteriet kom, og bak spakene satt likegodt toppsjefen hos bilmerket ‒ grunnlegger William Li.

Bilen var en Nio ET7, og herr Li ville gjerne ha litt selskap på den lange turen. Så med seg i bilen hadde han visepresident Fei Shen og av sjefene hos Tencent News, Chenxia Huang.

Turen startet i Shanghai, og kursen ble plottet mot Xiamen, en by på sørøstkysten av Kina. Dit er det over 1.000 kilometer, og trioen kom faktisk helt til en av forstedene ‒ og da hadde batteriet fortsatt litt saft igjen. Mer eksakt 3 prosent.

Nå hadde nok Li et lite håp om å komme så langt, for denne ET7 var utstyrt med et spesielt batteri ‒ 150 kWh Ultra Long Range Battery Pack er nemlig verdens første kompakt-format celle CTP-pakke uten termisk spredningsdesign.

Alt dette er ganske kryptisk for oss vanlig dødelige, men det betyr at batteriet har en celleenergitetthet på opptil 360 Wh/kg. Dette er ifølge Nio den høyeste kapasiteten og energitettheten for masseproduserte batteripakker til personbiler i Kina.

Og her er det en særdeles god nyhet for de som kjører en Nio her i Norge. Samtlige biler er nemlig kompatible med 150 kWh batteripakken gjennom Nio Powers «ladbar, oppgraderbar og byttbar» strømtjenestesystem, som de selv kaller batteribyttene.

Når Li og de to andre stoppet for godt etter 14 timer, hadde de tilbakelagt 1.044 kilometer. Dermed var målet nådd, og sjefen var selvsagt veldig fornøyd.

‒ Fullføringen av denne rekkeviddetesten markerer rekkevidden til smarte elbiler som går over 1.000 kilometer, noe som vil fremme transformasjonen av bilindustrien fra forbruk av bensin til elektrisitet, sa William Li etter turen.

William Li, her til venstre, har vært på en skikkelig langtur ‒ uten å lade. (Foto: Bil24)

Elbilene har jevnlig brutt nye barrierer, som bare for noen år siden lød på 300 kilometer. I dag har mange av de nye elbilene minst 500 kilometer rekkevidde, og det er heller ikke uvanlig at nye elbiler bikker 600 kilometer.

Og Nio har altså brutt grensen på 1.000 kilometer, så det går virkelig unna med batteriutviklingen.

Her er fakta fra den rekordlange turen til William Li:

  • Total kjørelengde: 1.044 km
  • AD (NOP+) kjørelengde: 957 km (92 prosent)
  • Gjenstående CLTC kjørelengde: 36 km
  • Forbruk per hundre kilometer: 13,2 kWh/100 km
  • Total kjøretid: 12,4 timer (ekskludert stopptid)
  • Total reisetid: 14 timer
  • Gjennomsnittsfart på reisen: 83,9 km/t
Les også:

Debatt

Les mer om:

Nio Nio ET7