Det finnes mange måter å teste rekkevidden på, og den offisielle her i Europa heter WLTP. Det er den som legges til grunn når bilmerkene opplyser rekkevidden til sine elbiler.
Her testet elbilen under flere forhold, og resultatet skal gi en pekepinn på hvor langt elbilen ruller før batteriet må lades igjen. WLTP er altså kun en indikasjon, og ofte ruller bilene kortere enn denne.
Turen startet i Shanghai, og kursen ble plottet mot Xiamen, en by på sørøstkysten av Kina. Dit er det over 1.000 kilometer, og trioen kom faktisk helt til en av forstedene ‒ og da hadde batteriet fortsatt litt saft igjen. Mer eksakt 3 prosent.
Nå hadde nok Li et lite håp om å komme så langt, for denne ET7 var utstyrt med et spesielt batteri ‒ 150 kWh Ultra Long Range Battery Pack er nemlig verdens første kompakt-format celle CTP-pakke uten termisk spredningsdesign.
Elbilene har jevnlig brutt nye barrierer, som bare for noen år siden lød på 300 kilometer. I dag har mange av de nye elbilene minst 500 kilometer rekkevidde, og det er heller ikke uvanlig at nye elbiler bikker 600 kilometer.
- Total kjørelengde: 1.044 km
- AD (NOP+) kjørelengde: 957 km (92 prosent)
- Gjenstående CLTC kjørelengde: 36 km
- Forbruk per hundre kilometer: 13,2 kWh/100 km
- Total kjøretid: 12,4 timer (ekskludert stopptid)
- Total reisetid: 14 timer
- Gjennomsnittsfart på reisen: 83,9 km/t
- Stjeler hjul til jul
- Oppsiktsvekkende norsk elsykkel inntar hovedstaden
- Nå rulles ladere til tungbiler ut