Nio EL6 nærmer seg nå Norge. (Fotos: Nio)

Nio har lansert EL6

Den nye modellen blir i første omgang tilgjengelig i Tyskland, Nederland, Sverige, Danmark ‒ og selvsagt Norge.


Nio holder oppe tempoet med modeller i det norske markedet, og EL6 slår følge med biler som ET5, ET7, EL7 og den første bilen tilgjengelig her hjemme ‒ Nio ES8.

Den nye EL6 er en lillesøster til denne, men heter altså ikke ES6 grunnet ‒ Audi. Ja, tyskerne ble sure på ES-betegnelsen spesielt brukt på ES6 og ES8, og de mente at forbrukerne kunne forveksle dette med deres biler kalt Audi S6 og S8. De dro Nio til et en tysk rett, og vant kanskje ikke overraskende på hjemmebane.

Så lillesøsteren heter EL6, men er ikke en veldig liten søster ‒ om du skulle tro det. Målene sier nemlig 4,85 meter i lengde, 2,0 meter i bredden, 1,70 meter i høyden og en akselavstand på 2,92 meter. Om vi skal sammenligne med folkebilen Tesla Model Y, er Nio EL6 et lite hakk større både i lengden, bredden og høyden.

Det er en annen stor forskjell på EL6 og ES8, og det er at EL6 bruker den samme plattformen som de to ET5-utgavene. Det gjør sitt til at EL6 sitter litt lavere og har en litt mer strekt akselavstand.

På utsiden har EL6 ikke overraskende fått et gjenkjennende Nio-design, iallfall sett forfra, og et tak som bøyer seg ned mot hekken ‒ helt sikkert av aerodynamiske grunner.

På innsiden sier Nio at de har vært inspirert av naturen da de designet interiøret, og vi kan iallfall slå fast en ting etter å ha sett det ‒ de konkurrer med Tesla om å ha det mest nakne dashbordet.

Ja, de går faktisk så langt på dette området at man ikke en gang klarer å spotte noe som vanlig som lufteventilene, og for aller første gang kan også EL6 tilby et skreddersydd akustisk stoff på høyttalerne som ikke bare skal gi bedre lyd ‒ men også løfte utseende og følelsen opp til første klasse.

På toppen byr også EL6 på et svært soltak på nærmere én kvadratmeter, så det bør være en lys og flott atmosfære på innsiden av denne elbilen. Og ja, Nio følger opp tradisjonen med en setekomfort som overgår de fleste andre.

Så de særs deilige stolene er på plass, og her bør selv den mest uvanlige kroppen kunne finne en behagelig stilling ‒ førsetet har 20-veis justering. Setene har for øvrig et flerlags komfortsystem med ni lag med støttemateriale.

Loungesete for passasjeren byr på 22-veis justering, og er så moderne at det inkluderer ting som null-tyngdekraftsposisjon ‒ hva enn det måtte være. Det er også en liggende modus, setet kan rotere 160 grader og har også en fotstøtte som kan justere.

Andre ting som setene kan tilby er ventilasjon, et 8-punkts massasjesystem og 3-soners oppvarming tilgjengelig separat for setepute, rygg- og fotstøtter.

De bak bør også kunne finne en ok posisjon, for også den bakre seteraden kommer også med elektrisk justerbare seter.

Det praktiske er også tatt hånd om, og Nio har utstyrt bilen med et bagasjerom som åpner for 668 liter. Baksetene kan legges ned, og i så fall åpner det seg lagringsplass på opptil 1.430 liter.

Nio-merket startet som kjent sin ferd i Formel E, og EL6 viderefører det sportslige DNA’et. Som standard kommer den med firehjulsdriftsystem med to motorer som består av en 150 kW frontinduksjonsmotor og en 210 kW bakre permanentmagnetmotor.

Totalt byr Nio EL6 på en systemeffekt på 360 kW og et dreiemoment på 700 Nm, og det betyr altså 489 hestekrefter. 0-100 km/t går unna på 4,5 sekunder, og bremsingen følger opp med en bremselengde på 34,5 meter fra 100 km/t og ned til null.

Det er også ni kjøremoduser, og bilen kommer med Nios Intelligent Chassis Controller (ICC) som fungerer sammen med Continuous Damping Control (CDC)-systemet. Dette åpner for å gjøre opptil 500 dempingsjusteringer per sekund, og bilen bør ligge limt til underlaget og ta seg av det som er av ujevnheter.

EL6 introduserer også et nytt bremsesystem kalt Intelligent Smooth Stop (ISS) som automatisk justerer bremsekraften.

Når det gjelder førerassistenter er EL6 som de andre modellene utstyrt med Nio Aquila Super Sensing, som består av 33 sensorenheter og en lynrask datahjerne med en enorm datakraft.

Av ting som kommer som standard drar Nio fram Heads-up Display (HUD) og intelligente Adaptive Driving Beam (ADB) frontlykter, og sistnevnte drar fordel av sensorene og datakraften og kan automatisk justere lyset for nøyaktig strålefordeling uten å blende medtrafikanter, opplyser Nio.

For nordmenn er det greit å få med seg at EL6 også har en egen snømodus og en hengervekt på 1.200 kilo. Bilen åpner også for 75 kilo på taket.

Når det gjelder rekkevidde så byr Nio som vanlig på to batteripakker, 75 kWh eller 100 kWh, og rekkevidden er foreløpig opplyst til 529 kilometer. Ikke uventet kan også batteribytte-systemet til Nio benyttes av EL6.

De norske prisene starter på rett i underkant av 600.000 kroner for 75 kWh og drøyt 680.000 kroner for 100 kWh-utgaven, og da snakker vi om utgaver som faktisk kommer med et batteri.

For Nio Norge tilbyr som kjent også biler uten batterier til en langt lavere innkjøpspris, og da leier du enkelt og greit batteriet. Uten batteri koster den kommende elbilen 489.000 kroner.

Her er bilder av den nye modellen som er på tur til Norge, den nye Nio EL6:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter