Nikola er Norges-venner så det holder, for blant annet gjennom
et samarbeid med norske NEL skal de overtale lastebil-kunder til å kjøpe tunge
kjøretøy som er drevet av hydrogen. Faktisk er Nikola så glade i Norge at de presenterte den
tredje lastebilen de skal produsere var det med et norsk navn – Tre som i tallet
3.
infrastrukturen på plass, og det er litt av en jobb og koster selvsagt et
lastebil-lass med penger. Så de garderer seg nå ørlite, og satser på flere enn en hest. Og siden hovedmarkedet er i USA er det smart å satse på
pickuper, råsterke, digre og utslippsfrie sådanne. − Nikola har teknologi for milliarder av verdier i lastebil-programmet,
så hvorfor ikke bygge det inn i en pickup? sier Trevor Milton, administrerende
direktør hos Nikola . − Jeg har jobbet med dette pickup-programmet i mange år, og
tror markedet nå er klar for noe som kan takle en hel arbeidsdags uten å gå tom
for energi. Denne elektriske pickupen kan brukes til arbeid, helgeturer,
tauing, terrengkjøring eller til å kjøre til skiløypene uten å tape ytelse.
Ingen andre elektriske pickuper kan fungere under disse temperaturene og
forholdene. Og tallene viser at han ikke overdriver, for pickupen er rett og slett et monster – på alle områder.
som en hybrid mellom de to alternativene. Rekkevidden er 482 kilometer som ren elbil via batteriet på
160 kWh, og 965 kilometer som en hybrid mellom hydrogen og batteridrift. Brenselscellen
er på 120 kW. Kjøremodusen velges ved å enkelt trykke på en knapp. Den yter 906 hk på sitt sterkeste, og byr på 455 hk kontinuerlig
kraft. Dreiemomentet er på 1.329 Nm, og den kan trekke over 3.628 kilo. Dette vanvittige dyret kan takle bakker opp mot 50 prosent
hellinger, og skal ikke tape noe kraft selv om temperaturen dropper til -28
grader. Også størrelsen er monsteraktig, og Badger er 5,90 meter
lang, 1,85 meter høy og 2,16 meter bred. Lasteplanet er på 1,56 meter bredt.
innebygget en kraftstasjon på 15 kW som skal gi strøm nok for 12 timer. Ja, makan! Nikola sier selv at om bilen er fullastet og veier 8,1 tonn
skal den kunne starte i en bakke med en helling på 30 prosent uten at motoren
gir seg, og det er ganske så sjukt. Milton sier altså at dette er noe Nikola har jobbet med over
tid, men det har de ikke gjort alene. Badger bygges i samarbeid med en foreløpig ukjent plattform-partner,
og sammen med en amerikanske pickup-stjerne. Pickuper er som sagt svært i USA, og en av de fremste
ekspertene heter Dave Sparks og er TV-stjerne. Han er mer kjent under
artistnavnet Heavy D, og er en del av Diesel Brothers. Den tunge Dave er med som konsulent, og hele prosessen fra
idé til ferdig produkt er filmet og skal vises til millioner av amerikanere. − Mitt publikum, hardcore pickup-entusiaster, har
forventet at jeg skal skyve på grensene for pickup-ytelse og kjøreegenskaper helt
fra start av, sier Heavy D, − Her får en vanlig pickup-eier muligheten å ta del i det
endelige resultatet for design, utvendige valg og ytelsesspesifikasjoner. Jeg
ønsket å være en del av den historien, og nå får jeg muligheten med Nikola. President i Nikola har også gedigne forhåpninger. − Nikola Badger er en gamechanger, sier Mark Russell. − Programmet vil bidra til å redusere kostnadene for
brenselcellekomponenter på lastebiler, mens vi akselererer utbyggingen av
hydrogenstasjonen. Å gi kundene muligheten til å bestille en brenselcelle-
eller batteri-elektrisk versjon vil sikre at vi reduserer kostnadene for alle
på tvers av vårt utvalg, sier han. Pickupen er nok for diger til å kunne fungere bra i Europa,
men i USA der alt som kjent skal være størst mulig vil nok denne sette spor
etter seg. Det skal iallfall ikke stå på kreftene. Sjekk ut flere bilder av monsteret her. Les også:
- En ultrasjelden og særs vakker Lamborghini
- Ducati har klar tidenes råeste MC
- Emojiene kan dempe konfliktene