- Annonse -
HjemNyheterNick Heidfelds fantastiske Porsche 959

Nick Heidfelds fantastiske Porsche 959

Den tidligere formel 1-føreren eier en av de 292 eksemplarene som ble bygd. Og hans 959 er en enda sjeldnere sportsutgave.

Som andre superbiler på 1980-tallet ble også Porsche 959 laget primært for motorsport. De ville nemlig ha en bil i den ekstraordinære «Gruppe B» rallyklassen, og reglene sa at disse måtte komme fra serieproduserte biler.

- Annonse -

Så i 1983 kunne Porsche vise fram en studie under den store bilutstillingen i Frankfurt, og i 1986 var tre 959-biler på plass i selveste Dakar-rallyet. Der herjet bilen.

Den tok likegodt dobbeltseier, men den tredje bilen kom på 6. plass. En modifisert 961 ble nummer seks under Le Mans-løpet samme år, og tok på samme tid en klasseseier.

Produksjonsutgave av 959 ble vist fram i 1985, og det var virkelig en superbil.

Nyhetene inkluderte blant annet hastighetssensitive og justerbare støtdempere, selvjusterende fjæring, elektronisk styrt variabel firehjulsdrift med kjøreprogramvalg og ABS, et dekktrykkovervåkingssystem og et aerodynamisk optimert karosseri med en luftmotstand på imponerende 0,31.

- Annonse -

Karosseridesignet kunne også skryte av teknologi både fra motorsporten og flyverden, for her hadde Porsche mikset både kevlar og glassfiberforsterket epoksyharpiks sammen. Frontspoileren besto av skum, mens dørene og panseret var laget av en spesiell aluminiumslegering.

I motorrommet hadde ingeniørene plassert en boxermotor med to turboer som opererte i rekkefølge, noe som dempet den fryktede turbo-forsinkelsen. Riktignok var sylindrene fortsatt luftkjølte, men ventilhodene var vannkjølte.

Porsche laget kun 292 eksempler av 959 mellom 1987 og 1988, og det inkluderte også en enda råere 959 S-versjon. Ja, en slik som «Kvikke-Nick» eier.

Porsche nøyde seg med 29 eksemplarer av Sport-versjonen, og denne hadde større turboladere som opererte med høyere ladetrykk. Dermed økte kreftene fra 450 hk i basisutgaven til hele 515 hk i 959 S, og denne hadde heller ikke selvjusterende fjæring. Ting som automatisk klimaanlegg, sentrallås, elektriske vinduer, høyre sidespeil og bakseter ble også ofret ‒ her skulle det nemlig spares vekt.

- Annonse -

Mens den originale bilen hadde en toppfart på 315 km/t, ble det løftet til formidable 339 km/t for 959 S, som selvsagt er en ettertraktet utgave for entusiastene og samlere.

Og det er spesielt Nick Heidfelds 959 S, for denne hadde en kilometerstand på 4.183 kilometer da den rullet inn hos Porsche Classic sommeren 2017.

Det var altså knapt innkjørt, og det er faktisk et problem. For om en superbil som dette ikke brukes jevnlig vil det dukke opp problemer.

‒ Hvis en slik teknologisk innovativ bil ikke kjøres regelmessig, er lagringsskade dessverre uunngåelig, sier Uwe Makrutzki, leder for fabrikkrestaurering hos Porsche Classic.

‒ Drivlinjen og chassiset må overhaltes i sin helhet, og erfaring har vist at enhver reduksjon fører til problemer på veien.

Porsche har for lengst sett verdien med klassiske biler, så da superbilen ble pensjonert overtok Porsche Classic produksjonsutstyret. Dermed har de alle verktøyene de trenger for å holde en slik bil i eksepsjonell god form.

‒ Nesten alle 959-erne har vært hos oss minst én gang, Makrutzki.

– Så vi har fått mye trening. Takket være den svært komplekse teknologien er imidlertid en 959-overhaling alltid et veldig spesielt og fantastisk oppdrag.

Hos Heidfelds 959 S viste diagnosen blant annet at motorstyringssystemet hadde blitt modifisert, og denne ble tilbakestilt til sin opprinnelige stand.

Den tidligere formel 1-førerens 959 S var så klar for veiene igjen i desember, så Heidfeld fikk seg en skikkelig julegave:

‒ Jeg har hatt privilegiet å kjøre mange høyytelsesbiler, men å kjøre denne høyteknologiske legenden er noe spesielt for meg, sier han.

‒ Som tenåring på slutten av 1980-tallet var jeg en stor bilfan, og for meg var denne Porschen alltid ekstraordinær. På den tiden var 959 den raskeste produksjonsbilen i verden, og den desidert mest avanserte. Så selv i dag kjører den ikke som en 30 år gammel bil, men som en mye mer moderne bil.

Med seg på veien får Heiffeld et godt råd fra Makrutzki:

‒ Å tilbakelegge rundt 100 kilometer med blandet kjøring minst en gang i måneden gir beskyttelse mot lagrinsskader. Det har også tilbakemeldingene fra kundene våre har vist.

Vi tipper at akkurat det ikke blir et veldig stort problem.

Den nå restaurerte Porsche 959 S hadde disse spesifikasjonene da den ble bygd i 1987:

  • Lengde/bredde/høyde: 4,26/1,84/1,24 meter
  • Akselavstand: 2,27 meter
  • Vekt: 1.350 kilo
  • Motor: 6-sylindret boxer
  • Girkasse/drivverk: 6-trinn/firehjulsdrift
  • Kraft: 515 hk ved 6.900 r/min
  • Dreiemoment: 561 Nm ved 6.500 r/min
  • 0-100 km/t: 3,7 sekunder
  • Toppfart: 339 km/t
  • Pris 1987: 420.000 tyske mark

Her er bildene av den særs flotte bilen, en av de 29 Porsche 959 S som ble bygd:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her