Nick Heidfelds fantastiske Porsche 959

Den tidligere formel 1-føreren eier en av de 292 eksemplarene som ble bygd. Og hans 959 er en enda sjeldnere sportsutgave.


Som andre superbiler på 1980-tallet ble også Porsche 959 laget primært for motorsport. De ville nemlig ha en bil i den ekstraordinære «Gruppe B» rallyklassen, og reglene sa at disse måtte komme fra serieproduserte biler.

Så i 1983 kunne Porsche vise fram en studie under den store bilutstillingen i Frankfurt, og i 1986 var tre 959-biler på plass i selveste Dakar-rallyet. Der herjet bilen.

Den tok likegodt dobbeltseier, men den tredje bilen kom på 6. plass. En modifisert 961 ble nummer seks under Le Mans-løpet samme år, og tok på samme tid en klasseseier.

Produksjonsutgave av 959 ble vist fram i 1985, og det var virkelig en superbil.

Nyhetene inkluderte blant annet hastighetssensitive og justerbare støtdempere, selvjusterende fjæring, elektronisk styrt variabel firehjulsdrift med kjøreprogramvalg og ABS, et dekktrykkovervåkingssystem og et aerodynamisk optimert karosseri med en luftmotstand på imponerende 0,31.

Karosseridesignet kunne også skryte av teknologi både fra motorsporten og flyverden, for her hadde Porsche mikset både kevlar og glassfiberforsterket epoksyharpiks sammen. Frontspoileren besto av skum, mens dørene og panseret var laget av en spesiell aluminiumslegering.

I motorrommet hadde ingeniørene plassert en boxermotor med to turboer som opererte i rekkefølge, noe som dempet den fryktede turbo-forsinkelsen. Riktignok var sylindrene fortsatt luftkjølte, men ventilhodene var vannkjølte.

Porsche laget kun 292 eksempler av 959 mellom 1987 og 1988, og det inkluderte også en enda råere 959 S-versjon. Ja, en slik som «Kvikke-Nick» eier.

Porsche nøyde seg med 29 eksemplarer av Sport-versjonen, og denne hadde større turboladere som opererte med høyere ladetrykk. Dermed økte kreftene fra 450 hk i basisutgaven til hele 515 hk i 959 S, og denne hadde heller ikke selvjusterende fjæring. Ting som automatisk klimaanlegg, sentrallås, elektriske vinduer, høyre sidespeil og bakseter ble også ofret ‒ her skulle det nemlig spares vekt.

Mens den originale bilen hadde en toppfart på 315 km/t, ble det løftet til formidable 339 km/t for 959 S, som selvsagt er en ettertraktet utgave for entusiastene og samlere.

Og det er spesielt Nick Heidfelds 959 S, for denne hadde en kilometerstand på 4.183 kilometer da den rullet inn hos Porsche Classic sommeren 2017.

Det var altså knapt innkjørt, og det er faktisk et problem. For om en superbil som dette ikke brukes jevnlig vil det dukke opp problemer.

‒ Hvis en slik teknologisk innovativ bil ikke kjøres regelmessig, er lagringsskade dessverre uunngåelig, sier Uwe Makrutzki, leder for fabrikkrestaurering hos Porsche Classic.

‒ Drivlinjen og chassiset må overhaltes i sin helhet, og erfaring har vist at enhver reduksjon fører til problemer på veien.

Porsche har for lengst sett verdien med klassiske biler, så da superbilen ble pensjonert overtok Porsche Classic produksjonsutstyret. Dermed har de alle verktøyene de trenger for å holde en slik bil i eksepsjonell god form.

‒ Nesten alle 959-erne har vært hos oss minst én gang, Makrutzki.

– Så vi har fått mye trening. Takket være den svært komplekse teknologien er imidlertid en 959-overhaling alltid et veldig spesielt og fantastisk oppdrag.

Hos Heidfelds 959 S viste diagnosen blant annet at motorstyringssystemet hadde blitt modifisert, og denne ble tilbakestilt til sin opprinnelige stand.

Den tidligere formel 1-førerens 959 S var så klar for veiene igjen i desember, så Heidfeld fikk seg en skikkelig julegave:

‒ Jeg har hatt privilegiet å kjøre mange høyytelsesbiler, men å kjøre denne høyteknologiske legenden er noe spesielt for meg, sier han.

‒ Som tenåring på slutten av 1980-tallet var jeg en stor bilfan, og for meg var denne Porschen alltid ekstraordinær. På den tiden var 959 den raskeste produksjonsbilen i verden, og den desidert mest avanserte. Så selv i dag kjører den ikke som en 30 år gammel bil, men som en mye mer moderne bil.

Med seg på veien får Heiffeld et godt råd fra Makrutzki:

‒ Å tilbakelegge rundt 100 kilometer med blandet kjøring minst en gang i måneden gir beskyttelse mot lagrinsskader. Det har også tilbakemeldingene fra kundene våre har vist.

Vi tipper at akkurat det ikke blir et veldig stort problem.

Den nå restaurerte Porsche 959 S hadde disse spesifikasjonene da den ble bygd i 1987:

  • Lengde/bredde/høyde: 4,26/1,84/1,24 meter
  • Akselavstand: 2,27 meter
  • Vekt: 1.350 kilo
  • Motor: 6-sylindret boxer
  • Girkasse/drivverk: 6-trinn/firehjulsdrift
  • Kraft: 515 hk ved 6.900 r/min
  • Dreiemoment: 561 Nm ved 6.500 r/min
  • 0-100 km/t: 3,7 sekunder
  • Toppfart: 339 km/t
  • Pris 1987: 420.000 tyske mark

Her er bildene av den særs flotte bilen, en av de 29 Porsche 959 S som ble bygd:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene