Tilbake i 2011 startet Ford å produsere en elektrisk Ford
Focus, og gjennom sju år kunne de høste viktig lærdom av denne helelektriske
versjonen. Dette kommer nå den første rene elbil-modellen signert Ford til gode.
gått så seriøst til verks at de til og med har forsket på innvendige farger.
Ja, du leste rett. Fords kloke hoder har nemlig funnet ut at rød og blått lys
varmer og kjøler de i bilen, og brukes klimaanlegget litt mindre så blir det
mer saft som kan presse ut enda flere kilometeren fra batteriet. Det er åpenbart at en av de minus-tingene Ford har erfart med
biler som Focus Electric er rekkevidde, både mangel på en god slik ‒ og hvor
eksakt den er. For noe av det mer irriterende i en elbil er om den oppgitt
rekkevidden ikke er i nærheten av å være korrekt. Nå er Norge ganske bra dekt med
hurtigladere, men det er uansett greit å kunne vite hvor langt man kan kjøre før
elbilene må ha ladepause. Det amerikanske merket har tatt fatt i denne problematikken,
og funnet en løsning som skal sikre at elbilen faktisk ruller det som displayet
opplyser. Nye biler åpner for å dele data gjennom nettsky-løsninger, og
Ford har sett at denne kan brukes til å gi elbilen med en oppgitt rekkevidde på
over 600 kilometer en enda mer korrekt rekkevidde.
trygg på at vår nye elektriske SUV til enhver tid gir det beste estimatet på
hvor mye rekkevidde som er igjen på batteriet, og når det er behov for å lade
opp, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard. Systemet er ganske så enkelt, og effektivt. Mustang Mach-E
er koblet til nettet, og vil dermed kalkulere data som føreforhold med tidligere
kjøreadferd, og kan i tillegg høste data fra andre Mustang Mach-E som deler
informasjon. I tillegg rapporterer bilens batterisystem om hvor mye
energi som er igjen på batteriet, mens en modul på drivlinjen overvåker hvor
mye energi som blir brukt. Utetemperaturen kan også påvirke rekkevidden, og «Intelligent
Range» bruker den siste værinformasjonen til løpende å oppdatere gjenværende
rekkevidde. Ved at andre elbiler også leverer data til nettskyen, vil dette
bidra til en enda mer korrekt rekkevidde. Det er mulig å hente
gjennomsnittsdata for forbruk under kjøring i forskjellige hastigheter, terreng
og værforhold, og dermed blir det mulig å anslå en mer nøyaktig rekkevidde ‒ selv
på veistrekninger som sjåføren aldri tidligere har kjørt.
systemet, men har laget en løsning som gjør at føreren får beskjed via instrumentpanelet
om den nye rekkevidden og hvorfor den er forandret. Men noen ganger kan det gå helt galt, og selv en Mustang Mach-E kan gå helt tom for strøm. Da prøver også Ford å hjelpe til. Assistanse-programmet sørger for at den uheldige får veihjelp og fraktes til nærmeste ladepunkt, enten et FordPass ladenettverk, en sertifisert Ford-forhandler med lademuligheter eller rett og slett til det nærmeste offentlige ladepunktet. Ford har såpass mye på gang at de første elbilene går glipp av systemoppdateringer som gjør den til en enda bedre bil, men Ford kjører nå i gang trådløse oppdateringer av systemet kalt OTA (Over The Air) som gjør at bilene selv holder seg oppdaterte. En slik knyttet til rekkevidden er på tur, og gjør at Mustang Mach-E utnytter fordelene ved å være koblet til nettet enda bedre når det gjelder å kalkulere gjenværende rekkevidde. Den nye løsningen regner inn trafikken i sanntid, om det er kø eller ikke, terrenget, høydeforskjellene på ruten og til og med temperaturen på endestasjon. – Endringer i sjåførens kjørestil og i omgivelsene påvirker
ofte bilens rekkevidde. Det er den viktigste grunnen til at elektriske biler
ofte opplever betydelige justeringer av rekkevidden. Ford utnytter fordelen med
nettbasert lagring i skyen til å gjøre disse anslagene enda mer nøyaktige, og
fjerne rekkeviddeangsten og de unødvendige ladestoppene, sier Mark Poll, en av
Fords eksperter på rekkevidder. Ford startet altså med elbil-satsingen i 2011, og girer nå
skikkelig om. Først ut er altså Ford Mustang Mach-E, og den blir én av 18
nye elektrifiserte modeller som skal introduseres i Europa før slutten av 2021. Les også: