Hyundai Kona var den nest mest registrerte nybilen i januar, og nå kommer det også en enda mer forførende Kona som kan dra salget til nye høyder. (Fotos: Hyundai)

Nesten alle nybilene i januar var elbiler

2024 åpnet med et svært daft nybilsalg i januar, og utrolig nok var kun 44 av de som faktisk ble registrert rene bensinbiler. Ja, 44!


Spinndoktorer ville sagt at januar 2024 var en god måned for nybilsalget, for de ville målt mot januar 2023. Det var måneden etter at Ap og Sp hadde innført moms på en rekke elbiler og en ny vektavgift, og de alle fleste nybilene hadde dermed blitt registrert i måneden før ‒ i desember 2022.

Så det ble kun registrert 1.860 nye biler i januar i fjor, og da virker jo 5.122 nye personbiler i januar i år som et bra tall.

Men historisk sett er dette veldig svak, og selv det litt spesielle pandemiåret 2022 bød på 7.957 nye biler i januar.

‒ Det tyder på at bilbransjen har gått inn i 2024 uten store ordrereserver, i motsetning til foregående år, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) til eget nettsted.

‒ Året vi har lagt bak oss har tydelig vist at mange har en trangere økonomi på grunn av renteøkninger og prisstigninger.

Det er som kjent dyrtid, men det stopper ikke Ap og Sp for å loppe bilkjøperne for enda litt mer penger. Det har kommet nye avgifter som har truffet alle bilene, og avgiftsfradraget for ladbare hybrider er også fjernet.

‒ Det har gjort bilkjøp enda dyrere, sier Solberg Thorsen.

‒ Det merker både bilimportører og forhandlere, og ikke minst de som ønsker ny bil. Nå må bilselgerne kjempe hardt for å få i land kontraktene.

Som tittelen helt oppe sier var nybilsalget i januar dominert av elbilene, og de passerte til og med milepælen på 90 prosent. Det ble registrert 4.717 nye nullutslippsbiler, noe som gir disse en markedsandel på formidable 92,1 prosent.

Det var som sagt bekmørkt for bensinbilene med kun 44 som kom til i januar, og de rene dieselbilene gjorde det ikke så mye bedre ‒ kun 103 ble registrert i årets første måned.

Regjeringen har altså gått til kamp mot ladehybridene, og er i ferd med å vinne. Kun 94 nye ladehybrider ble registrert i januar, mens de ikke ladbare hybridene sto for 164 av de drøyt 5.000 bilene som ble nyregistrert i forrige måned.

Tallen fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at Tesla Model Y, fjorårets soleklart mest populære nybil, fortsetter trenden inn i 2024. Det ble registrert 962 slike i januar, og dermed var nærmere hver femte nyregistrerte bil en Tesla Y.

Det er milevis foran rivalene, og nærmest fulgte en gammel bekjent ‒ nemlig Hyundai Kona. Den populære Kona har blitt fornyet, og Hyundai Norge har akkurat åpnet salget for den forførende Kona Electric N Line som gjør modellen enda litt spentstigere.

Sjekk denne:

Det ble registrert 282 Kona i forrige måned, så selv om det ikke var en kjempemåned holdt det altså til en 2. plass på registreringslisten. Her er topp 5:

  • Tesla Model Y: 962 biler
  • Hyundai Kona: 282
  • Nissan Leaf: 263
  • Nissan Ariya: 183
  • Volkswagen ID.4: 169
*Kilde: OFV

Når det gjeler bilmerkene så sørget Y’en for at Tesla også topper denne, og det med god margin. Slik er topp 5 etter årets første måned:

  • Tesla: 1.109 biler
  • Nissan: 455
  • Volkswagen: 400
  • Hyundai: 398
  • Toyota: 318
*Kilde: OFV

Les også:

Debatt