Nedgang i verdens største bilmarked


Kina opplevde for første gang siden 1990-tallet en nedgang i bilsalget.

I 2005 herjet en låt fra Katie Melua hitlistene, og i den slo den britiske artisten fast at det var ni millioner sykler i Beijing.

Men allerede da hadde en gryende bil-boom begynt å erstatte de mange syklene, og korkene i og rundt de store byene var blitt ganske så mye vanligere.

Bilsalget har økt hvert år siden vi rundet dette årtusenet, og salget passerte raskt også billandet USA og tok over som det aller største markedet målt i antall biler. Kina er altså det viktigste landet for de produsentene som satser på masseproduksjon, og det gjør jo de fleste.

I 2017 endte salget på 28,6 millioner biler ‒ opp knappe 700.000 biler fra 2016, og 2018 begynte også lovende.

Men så begynte mørke skyer å samle seg over den økonomiske utviklingen, samt at en mann med navn Donald Trump begynte å rasle med sine sabler.

For de kinesiske myndighetene er bilsalget viktig av to grunner. Det ene er at den stimulerer den totale økonomien og befester nasjonens posisjon som en global tungvekter, og for det andre prøver Kina å bekjempe den helsefarlige smogen. De har som Norge en rekke incentiver rundt biler som forurenser lite eller ingenting, og målet er å fjerne de gamle bilene fra veiene.

Myndighetene har også sett at tempoet rundt nybilsalget har bremset opp noe de siste årene, og senket blant annet avgiftene midtveis i 2018.

Men i og med at Trump gjorde alvor av truslene og innledet en handelskrig, endte 2018 med at salget ikke bare stagnerte ‒ men også falt.

For nå viser ferske tall fra Focus2Move at nybilsalget for første gang på 2000-tallet har gått ned i Kina, og det ganske så mye.

Salget endte nemlig på nærmere 27,6 millioner biler, altså en nedgang på -3,7 prosent og over 1 million færre biler enn i 2017.

Dette har blant annet gått utover flere kinesiske merker, og Changan som var det 3. mest populære merket i 2017 fikk blant annet en smell på -17,0 prosent i 2018 og er nå kun det 6. mest solgte.

Den store vinneren er Volkswagen, som endte opp med å selge 3,17 millioner biler i 2018. Honda følger på 2. plass med 1,45 millioner biler, mens Geely er det 3. mest populære merket med 1,38 millioner biler.

Det var også en Volkswagen som solgte aller best, og den kinesiske modellen Volkswagen Lavida endte på topp med 503.825 biler. Nissan Sylphy halset like bak med 481.216 biler, og Wuling Hongguang knep 3. plassen med 476.538 biler.

Ifølge Statista ble det solgt 80,85 millioner biler globalt i 2018, opp fra 79,02 millioner i 2017.

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter