Det er på vei en oppdatert Volkswagen ID. Buzz Pro som også blir tilgjengelig i land utgave. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nå nærmer Volkswagen ID. Buzz i lang utgave seg

Den ultimate familiebilen? Vel, en lang utgave av Volkswagen ID. Buzz Pro bør passe ganske godt til de som har behov for mye plass.


At det norske nybilsalget sliter litt i motbakke viser noe ganske oppsiktsvekkende. For selv om populære personbiler som Tesla Model Y, Volvo EX30, Volkswagen ID.4 og Toyota bZ4X leder an, er varebilen Volkswagen ID. Buzz målt i antall nyregistreringer rett i hekken på disse foruten suverene Model Y.

Så etter årets fem første måneder kan Buzzen like gjerne bli Norges nest mest registrerte nybil som de andre nevnte, og det er nærmest sjokkartet.

Volkswagen ID. Buss er altså veldig populær her i Norge, og nå er det duket for en ny versjon som gjør elbilen enda mer praktisk. Det er nemlig på vei en oppgraderte ID. Buzz Pro som også kommer i lang utgave, og dette åpner for både fem, seks og sju seter.

– Den ultimate familiebilen, slår Fredrik Matheson hos Volkswagen Norge fast.

Totalt er det registrert rundt 8.500 ID. Buzz i Norge fordelt på personbilen ID. Buzz Pro og varebilen ID. Buzz Cargo, og nå er det på vei en oppdatert Pro-utgave som også kan bestilles i lang utgave.

‒ Dermed kan du få med deg enda flere på tur, sammen med all bagasjen dere måtte trenge, sier Volkswagen-direktøren hos importøren Harald A. Møller.

‒ Bilen har forbedret rekkevidde, sterkere motor og hurtigere lading. Dette er den ultimate familiebilen, samtidig som vi vet at det er mange firmabilkunder som også har ventet på denne modellen.

Den lange utgaven strekker lengden ut med 25 centimeter målt mot standardversjonen og er 4,96 meter lang og har også et større batteri. For standardutgaven er dette på 79 kWh netto, mens den lange er utstyrt med et på 89 kWh. Det åpner for en rekkevidde på 469 kilometer for Pro 7s.

Det er også en ny og sterkere motor med 286 hk og 560 Nm, mens ladeeffekten er på inntil 200 kW. ID. Buzz Pro er også «Norges-vennlig» med forvarming av batteriet.

Selv som standard åpner ID. Buzz Pro for ganske mye last, for uten en 3. seterad er det et bagasjerom på 1.273 liter. Om seteryggene slås ned spretter dette opp til hele 2.123 liter.

I lang utgave økes dette til 1.496 liter for den uten en 3. rad, og til 2.469 liter om ryggene på 2. rad legges ned. 2. seterad kan i tillegg justeres i lengderetning.

Andre nyheter er at den oppgraderte ID. Buzz Pro kommer med ID. Software 5.2, og har en større infotainment-skjerm som nå måler 12,9 tommer.

‒ Med disse oppgraderingene som nå er på plass, samt muligheten for å frakte enda flere passasjerer, har en god bil blitt enda bedre, og gir enda flere valgmuligheter. Vi venter god interesse for bilen, og de første kundene får bilene i høst, sier Matheson.

Men ID. Buzz-gjengen gir seg ikke her. Det er nemlig på gang utgaver med 4Motion firehjulsdrift både som personbil (ID. Buzz GTX) og varebil (ID. Buzz Cargo), og salget av disse modellene starter over sommeren.

To elmotorer sørger for øvrig for et hopp når det kommer til effekten, og her er det 340 hk. Det gjør sitt til at Buzz GTX faktisk er en liten sprinter, og klarer 0-100 km/t på bare 6,1 sekunder. Ikke verst for en slik bil.

Her er GTX og den nye langutgaven:

Det er altså åpnet for bestilling av oppgraderte Volkswagen ID. Buzz Pro, og den starter på rundt 600.000 kroner her i Norge.

Les også:

Debatt