Ladeangsten er på retur, viser en ny undersøkelse. (Fotos: Norsk elbilforening)

Nå daler ladeangsten

Nylig erklærte NAF rekkeviddeangsten for død, og nå viser det seg også at stadig færre elbilister har ladeangst.


NAF har som mål å teste nye elbiler som kommer til landet i det de selv kaller verdens største elbiltest, El Prix. Totalt har testet en plass rundt 100 elbilmodeller siden de startet på dette store prosjektet.

Dermed har de også selv erfart trenden rundt rekkevidde, for her peker pilene oppover. Flertallet av bilene de tester nå passerer 500 kilometer rekkevidde, i motsetning til kun en elbil tilbake i 2020.

-->
‒ Det er ingen grunn til rekkeviddeangst lenger, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Men elbiler har to angst-områder.

Den andre heter ladeangst, og her er det tre ting som spiller inn. Det å faktisk finne en lader, å få betalt for ladeøkten og ikke minst hvor lang tid det tar å lade opp elbilen.

De to første er i skarp bedring. Det er nå er rekke hurtigladere rundt om i hele landet, og alle som setter opp en ny lader må også inkludere kortbetaling som vi kjenner fra bensinstasjonen. Automatisk lading er også på vei, og her er det bare å plugge inn kabelen så håndterer bilens system resten ‒ inkludert betalingen.

Det tredje feltet er utenfor Norges kontroll, nemlig hvor raskt elbilene lader. Og i likhet med rekkevidden er heldigvis trenden at dette går stadig raskere.

Under vinterens El Prix, og husk at ladingen generelt går litt tregere når det kaldt, ladet 9 av 23 elbiler fra 10 til 80 prosent på under halvtimen ‒ og den raskeste gjorde det på 19 minutter. 

Norsk elbilforening vet alt om ladeangst, for de spør om dette i undersøkelsen kalt Elbilisten. 2024-utgaven er nå gjennomført, og her viser det seg at 3 av 10, mer eksakt 32 prosent, bekymrer seg for hurtiglading når de er på langtur. Det er færre enn i fjor. 

– Hurtiglading er snart like hverdagslig som å fylle bensin, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Ladeangsten har altså falt, for i fjorårets undersøkelse oppga 37 prosent det samme, og på toppen øker andelen som er uenig i påstanden «Når jeg er på langtur bekymrer jeg meg ofte for hvordan det vil gå å lade».

– Dette går rette veien, og det er gledelig å se at stadig færre bekymrer seg for lading. Vi jobber for at langtur med elbil bare skal være fryd og gammen, sier Bu.

Hun er ikke overrasket over utviklingen.

– Det er bygd flere hurtigladere, så sannsynligheten for å havne i kø er mindre. Samtidig er det ikke vanskelig å finne andre ladere hvis noen ikke fungerer, sier hun.

Totalt er det nå 8.400 hurtigladere i Norge, og det har allerede kommet til 759 bare i 2024.

Krav om kortbetaling på nye ladestasjoner som ble innført for snart et år siden gjør selvsagt også ladeøkten enklere, for tidligere måtte elbilistene fiske fram mobilen som gjerne inneholdt flere lade-apper.

– Mange elbilister bruker nå ladebrikker som for eksempel Ladeklubben. Samtidig bygges det ladere hvor det er mulig å betale med kort, sier Bu.

– Dette er noe våre medlemmer har bedt om i årevis, og noe Elbilforeningen har kjempet for lenge.

Ikke uventet viser undersøkelsen at det er større bekymring for hurtiglading blant de ferskeste elbilistene, for alt blir som kjent enklere når man kan det.

‒ Våre lokalforeninger gjennomfører i disse dager ladeprater rundt om i landet. Mange av dem som dukker opp på ladestasjonen med spørsmål om hurtiglading, er ferske elbilister, sier Bu.

Så lurer du på noe rundt ladingen er det bare å stikke innom, og her kan du sjekke hvor og når ladepraten til Elbilforeningen gjennomføres.

Slik svarte folket på spørsmålet rundt ladeangst:

Elbilisten er en årlig undersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbilister. 2024 er 13. gang undersøkelsen gjennomføres. 15.300 har besvart årets undersøkelse.

Les også:

Debatt