Volkswagen-konsernet vil lage billige elbiler, og dette er en slik som skal få premiere i 2027. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen lover at denne elbilen skal bli råbillig

Sjefene i Volkswagen-gruppen har bestemt seg: Alle må få ta del i den helelektriske mobiliteten, noe som betyr elbiler med lave startpriser.


Det siste året har elbilene blitt mer tilgjengelig også for de som ikke kan bruke veldig mye penger på en ny bil, og flere biler har bikket under grensen på 300.000 kroner.

Det er også biler som nærmer seg 200.000-grensen, og den kommende Citroën ë-C3 starter blant annet på 208.900 kroner. Da begynner det å svinge skikkelig av prisene.

Den store Volkswagen-gruppen satser også hardt på elbiler gjennom folkelige merker som Volkswagen og Skoda, og har innsett at de trenger en bil på et prisnivå med ë-C3.

Eller som de selv sier ‒ under 20.000 euro. 

Nå går kronekursen litt opp og ned, men i skrivende stund betyr det en startpris på under 228.000 kroner. Den bilen skal dukke opp i 2027. 

Målet er altså at flere skal ta dele i e-mobiliteten, og Volkswagen-konsernet mener at de har et sosialt ansvar for rimelig, bærekraftig mobilitet.

‒ Generasjoner av mennesker assosierer de sterke merkene til Volkswagen Group med sin første bil – og med rimelig mobilitet, sier Oliver Blume, CEO i Volkswagen Group.

‒ Som en gruppe med sterke merkevarer fortsetter vi å påta oss dette sosiale ansvaret også i dag. Det er derfor jeg Jeg er veldig glad for at vi lanserer et framtidsrettet prosjekt i interessene til europeiske kunder.

De billige elbilene skal også være for Europa og laget i Europa.

‒ Fremtiden er elektrisk. For at elektromobilitet skal bli utbredt, trengs det attraktive kjøretøyer, spesielt i innstegssegmentet, sier Thomas Schäfer, administrerende direktør for Volkswagen-merket og leder for Brand Group Core.

‒ Vårt merkevareløfte er: Elektromobilitet for alle. Dette løftet blir nå oppfylt i Brand Group Core. Til tross for den attraktive prisen, vil våre kjøretøy sette standarder i innstegssegmentet når det gjelder teknologi, design, kvalitet og kundeopplevelse. Denne oppgaven har blitt mer krevende på grunn av økende energi-, material- og råvarekostnader. En ting er klart: Elektromobilitet fra Europa for Europa kan bare lykkes med politisk støtte og konkurransedyktige rammebetingelser.

De store konsernene har også tøffe bærekraftmål som de skal innfri, og ved å lage rimelige biler i Europa vil dette kutte de totale CO2-utslippene. I tillegg vil det også skape lokale arbeidsplasser, understreker den tyske gruppen.

Volkswagen-gruppen har allerede flere prosjekter som skal fremme elektromobilitet her i Europa, for med unntak av Norge er det fortsatt en litt daff holdning til elbiler.

Dette inkluderer «Electric Urban Car Family» som skal gi elbiler til under 25.000 euro (285.000 kr) mot slutten av 2025. Her fordeler gruppen broderlig mellom merkene.

Det skal komme to nye kompaktbiler, en fra Volkswagen og en fra Seat-merket Cupra, og to mindre SUV-modeller fra henholdsvis Volkswagen og Skoda. Alle disse fire skal produseres i Spania.

Neste steg er altså å senke grensen til 20.000 euro, og den første bilen i dette prosjektet skal altså få verdenspremiere i 2027.

Dette er det aller første bildet av den:

Les også:

Debatt