Nå skal hjernen overvåkes

Et nytt våpen i jakten på trøtte sjåfører skal testes ut, nemlig en hjernebølge-overvåker.


Trøtte sjåfører er faktisk et megastort problem, noe flere tidligere undersøkelser har avdekt. En slik tok for seg trafikkulykkene i USA i 2013, og man antok da at hele 72.000 ulykker kunne knyttes til at føreren var trøtt. Av disse omkom hele 800 personer, rundt åtte ganger flere enn alle som mister livet i forbindelse med den norske trafikken hvert år.

Bilprodusentene har for lengst tatt tak i dette problemet, og det kommer stadig nye løsninger som skal gi varselsignaler som advarer mot tretthet. Og med stadig mer selvkjørende biler som overvåker og kan overta i nødsituasjoner vil dette problemet minske i framtiden, men foreløpig er vi ikke helt der.

-->
Så i mellomtiden prøver Hyundai Mobis å gjøre noe med trøtthetsproblemet.

Dette er verdens 7. største bildele-selskap, som blant annet er en stor leverandør til Hyundai, Kia og Genesis.

De utvikler også ny selvkjørende teknologi, og er heller ikke fremmed for å prøve ut helt nye ting.

Som et ledd i kampen mot trøtthet og generell sløvhet kunne de tilbake i 2018 vise fram en pakke kalt DDREM (Departed Driver Rescue & Exit Maneuver), og denne ble fulgt opp året etter med noe døpt DSW (Driver State Warning) som fulgte med på øyebevegelsen til føreren.

Og i fjor kunne de nok en gang presentere en nyhet, og denne gang gjaldt det ROA (Rear Occupant Alert) som bruker radar-teknologi for å sjekke at føreren ikke glemmer igjen en unge i baksetet. For ja, det skjer!

Men det er ingenting mot det de nå viser fram ‒ det ultimate våpenet med trøtthet. En hjernebølge-overvåker.

Skal man overvåke trøtthet er det smart å sjekke hjerneaktiviteten, det har iallfall Hyundai Mobis tenkt. Og etter tre år med forskning og utvikling har de endelig hatt et gjennombrudd rundt dette, og kan presentere en dings kalt M. Brain.

Ifølge selskapet selv får dette gjennombruddet ved bruk av hjernebølge-målingsteknologi stor oppmerksomhet i bilindustrien, for det skal visstnok ingen ha lyktes med tidligere.

Og det kan vi jo skjønne, for det å overvåke hjernen er noe helt annet enn å måle hjerteslag eller holde et øye med selve øyet.

M. Brain fungerer slik at den kan måle førerens tilstand i sanntid ved å følge med på hjernebølgene rundt ørene gjennom sensorer i øreproppene. Nøkkelen til dette er visstnok programvare-teknologien som analyserer og velger ut dataene fra hjernebølgene. Hyundai Mobis har brukt maskinlæring for å tolke hjernebølge-signalene riktig.

Den lille dingsen kan også kobles opp mot en smarttelefon-app, som deretter kan gi beskjed om at føreren er uoppmerksom.

M. Brain jobber også opp med andre teknologier som skal varsle om trøtthet, slik som for eksempel visuelle lyssignaler rundt setet, vibrasjoner i setet og selvsagt lydsignaler fra høyttaler i nakkestøtten.

Våkner man ikke skikkelig til av et slikt sirkus, ja, da er det bare å parkere bilen.

Hyundai Mobis sier at de nå skal teste ulike bio-teknologier på offentlig transport, og Mr. Brain, unnskyld, M. Brain, skal bidra til dette med et pilotprosjekt på de offentlige bussene i Gyeonggi-do-provinsen i Sør-Korea.

Hva bussjåførene sier om dette prosjektet vet vi ikke, men det er vel ikke akkurat en drømmesituasjon at noen overvåker det som skjer i din egen hjerne?

Og deLillos må kanskje skrive om sangen «Hjernen er alene»?

Les også:

Les mer om:

Nyheter