Mange av de nye bilene har adaptiv cruisekontroll, noe som
gjør at bilen selv holder avstanden til kjøretøyet foran på landeveien. Dette forenkler selvsagt kjøreturen, og har bilen i tillegg filholder
sitter du på en måte i en selvkjørende bil.
utvikling er en cruisekontroll som kopierer kjørestilen til føreren. Altså en
smart cruisekontroll som lærer underveis, og betegnelsen på en slik er SCC-ML. Dette står for Smart Cruise Control - Machine Learning, og dette betyr kort sagt at kunstig intelligens kalkulerer algoritmer fra dataen som samles inn og mater denne inn i den smarte cruisekontrollen. Resultatet er en cruisekontroll som kopierer kjørestilen til
føreren, og skal på den måte sørge for at den bak rattet faktisk stoler mer på
den. For ifølge Hyundai Motor Group (HMG) er det faktisk et
problem at den adaptive cruisekontrollen ikke oppfører seg slik føreren ville
gjort, og dermed brukes den heller ikke. Og det gjør også kjøreturen mer usikker, for en datamaskin er i utgangspunktet en bedre fører enn et menneske. HMG utvikler altså verdens første som inkluderer kunstig intelligens
med sikkerhetssystemet Advanced Driver Assistance System (ADAS), og er planlagt
i kommende biler fra den sørkoreanske gruppen.
og radar, samler konstant inn førerinformasjon som sendes til den sentrale
datamaskinen. Denne trekker ut relevante detaljer fra informasjonen og indentifiserer
kjørestilen. Her snakker vi altså om maskinlærings-algoritmer gjennom kunstig intelligens. Jepp, ganske så gresk. Men resultatet er enklere å forstå. Den smarte cruisekontrollen kopiere dermed stilen til den
som har kjørt, for eksempel måten den fysiske føreren akselerer på og hvilken avstand
han eller henne holder til kjøretøyet foran i både lave og høye hastigheter. SCC-ML analyserer over 10.000 kjøremønstre, som er delt inn
i tre hovedområder. Avstanden til kjøretøyet foran, akselerasjonen og responstiden,
i tillegg til at den tar høyde for ting som fart og forhold. Og den er også så smart at den ikke lærer seg de dårlige
vanene som kan føre til farlige situasjoner.
har filassistent er vi langt fra toppen på den selvkjørende skalaen. Nivåene går fra 0 til 5, og hvor 4 er selvkjørende biler under
normale forhold og 5 er helt automatiske biler uansett forhold. Biler med den smarte cruisekontrollen og filassistent er «bare»
på nivå 2,5 på skalaen, så selv med denne smartingen er vi fortsatt et stykke
unna de autonome bilene. Men som vi har erfart de siste årene ‒ utviklingen går lynraskt. Les også:
- Kina ga Tesla grønt lys
- Toyota det mest verdifulle bilmerket
- Knøttliten elektrisk Toyota innleder elbilsatsingen