Tilbake i 1959 viste Volvo vei for bilverden da de kom med den første bilen som hadde et moderne sikkerhetsbelte som standard, og kanskje viser de nå vei nok en gang.
For i 2019 annonserte svenskene at de ville begrense toppfarten på nye biler til 180 km/t, for raskere enn det trenger ingen å kjøre ‒ mener Volvo.
-->
Dette var mildt sagt oppsiktsvekkende nyheter, og må ha skapt spesiell stor undring i Tyskland hvor Autobahnen åpner opp for langt høyere hastigheter enn dette.
Men Volvo gjorde alvor av planene, og kjøper du nå en ny Volvo er toppfarten faktisk satt til 180 km/t.
Grunnen er selvsagt trafikksikkerhet, og Volvo har en ambisiøs ambisjon om at ingen skal bli drept eller hardt skadd i en av deres biler. Og høy fart er som kjent en hovedgrunn til at folk dessverre mister livet i bilulykker.
Nå skal de sies at en toppfart på 180 km/t ikke så kontroversielt som det ville vært for bare få år siden, ettersom mange elbiler faktisk har en toppfart på langt under 200 km/t. Og elbiler er som kjent framtiden.
Et annet merke som har sine ambisjoner rundt trafikksikkerhet er franske Renault, som blant annet er på plass i verdens raskeste motorsport formel 1 gjennom dattermerket Alpine.
Renault har på gang en ny sikkerhetspakke som tar tak i to områder, å forhindre at ulykker skjer og hjelpe nødetatene raskt til stedet når uhellet først er ute.
Her er det tre hovedkategorier som spiller inn.
Å oppdage at det fare på ferde, noe bilene skal gjøre gjennom å analysere data innhentet av sensorer og kameraer.
Å guide føreren, noe bilen vil gjøre gjennom å innhente vei- og trafikkdata som gjør at systemet kan varsle om potensielle farer på ruten og gi sanntidsvarsler.
Å reagere, her vil assistenter reagere ved potensielle farer om føreren ikke gjør det, og også gi beskjed om bilen mener føreren er ukonsentrert eller rett og slett ser trøtt ut.
Men det er ikke alt.
Fra 2022 vil nemlig Megane-E være utstyrt med en automatisk fartsbegrenser, og denne kapper toppfarten til kun 180 km/t. Men ikke tro at dette kun gjelder denne modellen, for Renault melder at også andre Renault- og Dacia-modeller vil få en slik begrensing, så franskmennene følger dermed grensen som Volvo har satt.
Renault har også to andre ganske spesielle sikkerhetsanordninger de har utviklet.
Allerede i dag er alle elbilene til Renault utstyrt med et brannvarslingssystem som gir brannetatene beskjed om potensielle batteribranner, som jo kan være vanskelige å slukke. Ifølge Renault har dette systemet ført til at utrykningstiden har gått ned fra to timer til bare minutter. Et slik system skal nå også alle hybridbilene til Renault utstyres med.
En annen kul og ganske så viktig ting er en QR-kode. Denne koden inneholder viktig teknisk data om bilen, og de første redningsarbeiderne kan altså scanne en slik kode og få vite det meste om bilen ‒ essensielt under vanskelige redningsoppdrag. Her har Renault allerede kurset redningspersonell i 12 land og donert bort over 100 biler, slik at redningsfolk faktisk vet hvordan de skal bruke koden.
Med en toppfart på 180 km/t slår altså Renault følge med Volvo, og vi er nå spente på hvem som blir nestemann ut.
Men vi tipper at Volvo iallfall ikke får noe støtte for den ganske så radikale beslutningen hos naboene knapt 20 mil lenger sør på E6, for vi kan nærmest garantere at Koenigsegg ikke syns dette er en strålende idé.
Les også: