Nå nærmer Bugatti Chiron seg slutten

Skal du sikre deg en helt ny Bugatti Chiron må du være kjapp. Under 40 eksemplarer er nå tilgjengelig av de 500 som totalt skal produseres.


Det føles som en liten evighet siden Bugatti presenterte sitt fartsmonster som tok over for Veyron, men det skyldes nok at Bugatti har kommet med mange spesialversjoner av Chiron.

For det er bare drøyt fem og et halvt år siden det franske merket presenterte sin nye hyperbil for verden under Genève Motor Show, og bilen ble en umiddelbar stjerne.

Bugatti skal som kjent være eksklusiv, så de satte en øvre grense på 500 eksemplarer av Chiron. Og salget av det som da var verdens raskeste bil gikk da også unna i et heseblesende tempo, og bare 18 måneder senere var 300 av bilene solgt.

I februar i fjor var halvparten av alle bilene produsert, og i november blir de 40 siste bilene i Chiron-serien laget. Dermed nærmer en æra seg slutten.

Bugatti opplyser at det nå er under 40 biler som ikke er solgt, og dette gjelder de nye spesialutgavene kalt Chiron Pur Sport og Super Sport. Og her gjelder det å være rask.

For det franske merket har opplevd en stadig større etterspørsel, og i 3. kvartal i år satte de også ny salgsrekord. Faktisk har Chiron-salget doblet seg i år, og i noen regioner til og med triplet seg.

USA er det klart største markedet, og Bugatti deltar nå på show som Pebble Beach Concours d’Elegance og arrangerer medie-dager og andre ting som genererer interessere for superbilen i USA.

‒ Vår kresne kundebase over hele verden består av ekte Bugatti-kjennere, sier Hendrik Malinowski, direktør for salg og drift.

‒ De forstår hengivenheten bak det banebrytende designet og konstruksjonen til hver Chiron-modell. Deres takknemlighet for opprinnelsen og ytelsen til våre hypersportbiler kommer av en ekte lidenskap for merket.

Da Chiron kom i 2016 het den kun det, men siden har det dukket opp fire versjoner av supersportsbilen med Chiron i navnet. Chiron Sport, Chiron Pur Sport, Chiron Super Sport og Chiron Super Sport 300+.

Sistnevnte viser til 300 mph, og en sen prototype av denne ble også den første til å bryte den barrieren da den ble målt til 304,773 mph (490,484 km/t).

Den opprinnelige Chiron skapte selv flodbølger da den ble presentert, for her hadde Bugatti satt sammen den mest vanvittige serieproduserte bilen noensinne.

En W16-motor sørget for 1.500 hestekrefter og 1.600 Nm dreiemoment, og den var utstyrt med en drøss av nye løsninger, teknologi, utstyr og materialer.

Alt dette sørget for noen vanvittige ytelser. 0-100 km/t på 2,4 sekunder, 0-200 km/t på 6,1 sekunder, 0-300 km/t på 13,1 sekunder.

Den ble også formelt verdens raskeste da den kun brukte 41,96 sekunder på 0-400 km/t og ned til 0 igjen, så den kunne åpenbart bremse også.

De 40 siste bilene som skal produseres er altså utgavene kalt Pur Sport og Super Sport.

‒ Med Chiron Pur Sport og Super Sport tilbyr vi kundene kulminasjonen på mange års kontinuerlig utvikling av Chiron-plattformen. Dette spekteret av ytelse, enten det å på banen eller cruise på Autobahns i total luksus, tar Chiron til et helt nytt nivå. Nå med så få produksjonsplasser igjen, blir renheten til W16-oppskriften hedret med stil, mener Malinowski.

Her er noen milepæler i historien til Bugatti Chiron:

  • Mai 2018: 100. Chiron leveres til en kunde i Midtøsten.
  • Februar 2020: 250. Chiron produsert
  • Mars 2021: 300. Chiron forlater Molsheim – en Pur Sport som en av bare 60 kjøretøy.
  • November 2021: 40 Chiron Pur Sport og Super Sport avrunder Chiron-serien

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene