Tesla kunne vise fram sitt aller første konsept av en elbil i 2006, og har dermed hatt et forsprang på andre bilmerker som de har tatt godt vare på. Men nå er de i ferd med å bli innhentet på både rekkevidde og ladefart, noe en ny test i regi av NAF viser.
De har nemlig testet hvor raskt elbiler lader, og Tesla Model 3 Long Range har vært dronningen på dette området. Men det er den ikke lenger.
‒ Konkurrentene begynner å tette gapet til Tesla. Det gir bedre valgmuligheter for elbilkjøperne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF tester ladefarten ved at de lader i 25 minutter, og deretter ser hvor langt elbilene kan kjøre. Utregningene er basert på hvor raskt bilene lader på ladestasjonen og hvilket forbruk de har i rekkeviddetesten til NAF og Motor.
Den nye sommertesten viser to ting. At noen biler har hentet inn forspranget til Tesla, men at dette kun gjelder noen veldig få. Mer bestemt to elbiler, så topp-3 er dermed i en egen liga når det kommer til ladefart.
Øverst troner nye Audi e-tron GT, som kjører hele 475 kilometer etter 25 minutters lading. Et lite stykke bak finner vi nok en fersk elbil, og Hyundai Ioniq 5 ruller 447 kilometer etter ladingen. Et lite stykke bak den igjen dukker den tidligere dronningen Tesla Model 3 LR opp, og denne oppnår en rekkevidde på 422 kilometer etter 25 minutters lading.
Pallen skiller seg altså ut, og den neste på listen, BMW iX3, står med 354 kjørte kilometer etter 25 minutters lading.
Tesla kan altså høste erfaringer etter å ha bygd elbiler i 16 år, men jo flere som utvikler slike jo raskere går utviklingen. Og både Audi og Hyundai har tatt ladingen til et nytt nivå ved å lade på 800 volt mot vanligvis 400 volt, og både e-tron GT og Ioniq 5 kan ta imot over 200 kilowatt under ladingen. Dette kombinert med lavt forbruk av strøm på rekkeviddetesten, gjør dem til langdistansevinnere.
‒ Hyundai viser med Ioniq 5 at det går an å produsere elbiler med ny ladeteknologi til en fornuftig pris, sier Sødal.
‒ Den lader så raskt at du ikke rekker do- og kaffepausen før bilen har ladet ferdig, legger han til.
NAF-testen viser også at blant de øvrige SUV-modellene ligger lade-normen nå på mellom 130 og 150 kW, men ladegrafene til hver enkelt bil viser at dette er en symbolsk toppeffekt du som regel kun oppnår i starten av ladeøkten, ifølge NAF.
Det er fortsatt ingen felles bransjestandard for hvordan bilimportørene omtaler ladehastighet, noe som har irritert NAF en stund allerede. For dette bidrar ifølge bilforbundet til å forvirre forbrukerne, for noe kan eksempelvis oppgi hvor lang tid det tar å lade fra en viss prosent til 80 prosent batterikapasitet, mens andre informerer om hvor mange kilowatt bilen kan lade med.
‒ Testene våre bekrefter at tidsanslaget importøren oppgir er mer realistisk enn omtalen av hvor mange kilowatt bilen kan lade med. I mange tilfeller er det å se på topp-ladeeffekt misvisende, sier Sødal.
‒ Vår oppfordring er at bransjen opplyser om hvor lang tid bilene lader fra 10 til 80 prosent, sier NAF-rådgiveren.
Slik ladet de 21 elbilene i NAF-testen:
Modell: Kilometer etter 25 minutters lading: Audi e-tron GT 475 km Hyundai Ioniq 5 447 km Tesla Model 3 LR 422 km BMW iX3 354 km Volkswagen ID.3 Pro S 351 km Skoda Enyaq 322 km Volkswagen ID.4 314 km Tesla Model 3 SR 311 km Mercedes Benz EQA 288 km Ford Mustang Mach-e RWD 282 km Polestar 2 275 km Volvo XC40 Recharge 269 km Volkswagen ID.3 1st Plus 261 km Ford Mustang Mach-E AWD 260 km Citroën ë-C4 243 km Hyundai Kona Long Range 243 km Opel Mokka-e 241 km Mazda MX-30 214 km Fiat 500 Cab 204 km Xpeng G3 149 km Honda e 106 km
23/6: Saken er oppdatert/rettet i første setning etter ingressen med at Tesla kom med sitt første konsept i 2006.
Les også: