Ford skal sende ut «førerløse» varebiler

En passiv fører skjult i setet skal sørge for en fortgang i utviklingen av virkelige førerløse biler.


Husker du det elleville testforsøket til Ford for noen år siden? For å se hvordan folk reagerte på førerløse biler begravde de nemlig føreren langt inn i førersetet, og ikke nok med det. En annen medarbeider ble plassert i baksetet, og også denne måtte gjemme seg slik at det så ut som en helt tom bil som kom kjørende.

Ja, du skal få se en fantastisk animasjon av føreren forkledd som et sete, men først til det nye testforsøket Ford har på gang.

For det amerikanske merket kjører på videre i sin streben etter førerløse biler, og nå handler det om førerløse varebiler ‒ som vil komme en gang i framtiden.

For spesielt varehandelen har sett potensialet rundt automatiske pakkeleveringer, og giganten Amazon har for eksempel for lengst startet opp et prosjekt som inkluderer automatisk dronelevering av pakker.

Ford skal nå sammen med den britiske hjemleveringstjenesten Hermes teste ut selvkjørende biler gjennom et prosjekt kalt «Self-Driving Vehicle Research Programme». Målet med akkurat dette samarbeidet er det samme som da de kledde ut føreren som et sete, nemlig å bedre forstå hvordan andre trafikanter vil reagere på førerløse biler.

De skal bruke en spesialtilpasset Transit 2T med egne sensorer som etterligner en førerløs bil, og førersetet i bilen er laget på en slik måte at det for de på utsiden ser ut som om det ikke sitter noen bak rattet.

– Når vi nå planlegger å produsere førerløse biler, er det viktig at vi ikke bare fokuserer på teknologien, men også på hva det kan tilføre våre kunder. Den beste måten å gjøre dette på er å prøve det ut i det virkelige liv, sier Richard Balch, director, Autonomous Vehicles and Mobility i Ford Europa.

Vi har hørt om selvkjørende biler en del år nå, og satsingen til Ford startet i 2015 og skal avsluttes i 2025. Da vil de ha brukt formidable 7 milliarder dollar på prosjektet, og fem av disse milliardene skal brukes fra 2021.

Det betyr altså at Ford nå trykker den sevlgassende pedalen enda hardere mot gulvet, og prosjektet med Hermes skal vare i to uker. Dette er en forlengelse av et annen britisk prosjekt, hvor et team av bud til fots som hentet ut pakker fra en varebil og fullførte de siste kilometerne fra varebil til endelig leveringssted.

Ford har tidligere også sjekket ut hvilke lyssignaler som fungerer best slik at medtrafikanter er i stand til å forstå hva den førerløse bilen skal foreta seg, og de har også kjørt en prosjekt i USA sammen med partneren Argo AI som utvikler selvkjørende teknologi hvor selvkjørende biler blant annet leverte ferskvarer helt til sluttbrukeren.

Slik fungerer det når Ford og Hermes tester ut selvkjørende varetransport:

Dette er altså ikke første gang Ford gjemmer unna føreren, og de gjør det skikkelig.

For under kan du se hvordan det så ut da de forkledde føreren som et ekte sete, og vi skjønner godt at folket ble lurt til å tro at det ikke var noen bak rattet på denne bilen.

Jepp, ganske sprøtt, men moro ‒ og ikke minst veldig viktig på veien mot ekte førerløse biler.

Les også:

Les mer om:

Nyheter