I 2018 bestemte Porsche seg for at de skal fase ut alle dieselmotorene, og det var tre store grunner for denne ganske så drastiske beslutning.
Dieselmotorene hadde fått seg en skikkelig knekk etter dieselutslipp-skandalen som ble avduket i 2015, politikerne ble stadig mer skeptisk til biler med dieselmotorer, og det aller viktigste ‒ Porsche-kjøperne ville ikke ha biler med slike motorer. Kun 12 prosent av bilene de solgte i 2017 var med dieselmotor.
-->
Porsche lager sportslige biler, og det samme gjør konsernvennen Audi. Disse to deler blant annet plattformer, men har hatt to forskjellige strategier rundt dieselmotorer.
For mens Porsche snudde ryggen til satset Audi enda mer på diselmotorer, og i 2016 ‒ et halvt år etter dieselskandalen ‒ kom de med en ny SQ7 med en oppgradert 4.0-liters TDI-motor.
Denne motoren har funnet veien i en lang rekke modeller fra Volkswagen-konsernet, også den nye SQ8 som kom i fjor.
Diesel og Audis S-modeller henger tett sammen, men nå virker det som at realiteten også har innhentet Audi. For det hjelper svært lite om de selv har tro på en slik motor, når ikke kundene vil ha de.
Audi er selvsagt ikke dumme, så nå tar de grep for å selge enda flere SQ7 og SQ8 ‒ to svært så imponerende SUV-modeller.
Tilbake i 2012 utviklet Audi en TFSI-motor som fant veien til modeller som S7 og S8. Dette var en 4-liters V8 med 420 hestekrefter, men som også kunne konfigureres til nærmere 600 hk. Den hadde også teknologi som gjorde at motoren kunne kutte ut fire av sylindrene, slik at forbruket falt ytterligere. Det var altså en V8 som også kunne fungere som en V4.
Motoren var svært så imponerende, og den er selvsagt ikke glemt. En lignende sitter blant annet i de amerikanske utgavene av SQ7 og SQ8.
Men da Audi kom med en ny SQ7 i 2016 var den europeiske utgaven kun med TDI-motoren som har 435 hk og 900 Nm, men nå sier de selv at de følger den verdensomspennende trenden med sportslige biler kombinert med bensinmotorer.
Så til neste år blir både SQ7 og SQ8 også tilgjengelige med en 4-liters V8 TFSI-motor som de amerikanske utgavene har.
Denne gang byr motoren på 507 hk og 770 Nm, så TFSI-utgavene blir ingen sinker de heller.
De sprinter fra null til 100 km/t på 4,1 sekunder, mens toppfarten er digitalt begrenset til 250 km/t. 80 til 120 km/t går unna på 3,8 sekunder.
Kreftene sendes fra biturno-motoren og ned til hjulene via en 8-trinns tiptronic-kasse, og som vanlig er det også firehjulstrekk, adaptivt understell og firehjulssving. Sistnevnte fungerer slik at for- og bakhjulene svinger motsatt vei opp til 60 km/t, og samme vei om hastigheten er høyere. Det skal ifølge Audi gi optimale kjøreegenskaper.
Og med TFSI blir det kanskje enda flere som får oppleve akkurat det.
Her er flere bilder av Audi SQ7 og SQ8 som TFSI:
Les også: