I fjor vår kunne endelig Ford rulle ut sin nye generasjon av den ganske så voksne SUV-modellen Explorer, og det er faktisk svære greier. For dette er den store SUV-favoritten hjemme i USA, så Ford har tatt svært alvorlig på oppgaven når de utviklet 6. generasjon av den over fem meter lange bilen.
Problemet her i Norge er at den i tillegg til å være stor er sterk som en okse, og de to tingene gir et skikkelig påslag på avgiftene.
-->
Nye Explorer er riktignok en ladbar hybrid som tar ned CO2-utslippet, men fortsatt gjør den digre V6-motoren sitt til at avgiftene lander på rundt 200.000 kroner. Det betyr en utsalgspris på rundt 900.000 kroner, og er foruten Mustang den klart dyreste bilen Ford Norge selger.
Det positive med en V6-motor er selvsagt kreftene, og Explorer kan skryte av 457 hestekrefter og et dreiemoment på voldsomme 825 Nm. Mange kunne nok tenkt seg denne for å trekke tunge hengere (maks hengervekt er 2.500 kg).
Til tross for en ganske så stiv pris har da også 448 nye Explorer-modeller funnet veien til norsk asfalt i 2020, og da som en personbil med inntil sju seter.
Nå blir det garantert flere, for Ford har nå klar en «norsk» versjon med kun to seter.
– Vi er veldig fornøyde med at Explorer ladbar hybrid nå endelig er godkjent som varebil. Dette er en stor SUV som vil komme med et stort varerom og meget bra plass for dem i forsetene. Dette er en nyhet vi vet mange har ventet på, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.
Han opplyser at det blir mulig å få den Ford Performance-inspirerte Explorer ST-Line som varebil fra 805.191 kroner inklusiv mva, og for de som kan trekke fra momsen lander den på 650.902 kroner.
Ford Norge opplyser at bilen kommer i standardutrustning som inkluderer 20-tommers aluminiumsfelger, LED hovedlys, 12,3-tommers heldigitalt instrumentpanel, panoramatak, 10-veis elektriske skinnseter med massasje, seter med varme og kjøling, adaptiv cruisekontroll med køassistent og filsentrering, handsfree bakluke og premium lydanlegg fra B&O.
Ford Norge tar kun Explorer inn som ladehybrid, og den har en elektrisk oppgitt rekkevidde på 42 kilometer. Men da Nybiltester luftet bilen i fjor sommer klarte de å kjøre 52,2 kilometer i elektrisk modus, så Ford har iallfall ikke overdrevet rekkevidden. Dette var første gang Nybiltester opplevde at en ladbar hybrid kjørte 10 kilometer mer enn oppgitt elektrisk rekkevidde.
Ford Norge sier at varebilutgave av ladehybriden «kommer nå», så vi regner med at den ikke er altfor langt unna ‒ sikkert til stor glede for mange.
Her er flere bilder av nye Ford Explorer:
Les også: