På slutten av 1940-tallet prøvde fortsatt Europa å komme seg
i normalt gjenge etter 2. verdenskrig, og det gjaldt også Ferrari. Det italienske merket hadde ikke truffet særlig godt på timingen, ettersom krigen brøt ut nesten umiddelbart etter at Enzo Ferrari grunnla selskapet i 1939.
med Ferrari-merket på panseret, 125 S. Hjertet til Enzo Ferrari banket for motorsport, så den aller
første modellen var da også en ren racerbil. En annen slik kom ett år senere, og navnet viser hva Enzo
tenkte med denne. Modellen het 166 MM, en videreutviklet versjon av 166 S, og
de to bokstavene sto for Mille Miglia. Dette var et meget berømt billøp, og det
var åpenbart målet for modellen. Og 166 MM banet også vei for motorsport-suksessen som har
fulgt siden, og den tok blant annet en berømt dobbel ved å vinne både Mille
Miglia og 24-timersløpet Le Mans i 1949. 166 MM hadde en frontmontert V12-motor og var en såkalt
spider ‒ altså kom den uten tak. Deretter fulgte flere lignende modeller, før Ferrari brått stanset utviklingen av slike biler med 365 GTS4 i 1969. Denne modellen er også kjent som Daytona Spider.
hos noen spesialversjoner. 550 Barchetta Pininfarina i 2000, Superamerica i
2005, SA Aperta i 2010, og sist F60 America i kun 10 eksemplarer som ble
lansert i forbindelse med Ferraris 60-årsjubileum i Amerika i 2014. Men nå gjør V12 spider et solid comeback eksakt 50 år etter den forrige, og slik ser 812 GTS ut. Dette er en kabriolet med en sammentrekkbart hard-topp (RHT)
med en V12 med 800 hestekrefter under panseret. Taket kan trekke seg inn på 14
sekunder i hastigheter opp mot 45 km/t, og ifølge Ferrari stjeler heller ikke
toppen noe av plassen i kupeen. Noen kjenner igjen navnet 812, for Ferrari presenterte modellen 812 Superfast tilbake i 2017. Bilen har fått navn etter sine 800 hk og 12 sylindre, og er som den modellen så fint sier superrask. 0-100 km/t klokkes inn under 3 sekunder, mens toppfarten er en
plass over 340 km/t.
også unna 0-200 km/t på 8,3 sekunder. Så vi snakker om en svært så sprek kabriolet, så det er bare
å holde på hatten om du kjører en slik en. Den nye modellen er altså ganske så lik Superfast, men det
gjelder ikke taket og bakenden. Ferrari har redesignet dette for 812 GTS, både for å få plass
til taket og for å gjøre den mer balansert og aerodynamisk ettersom
kjøreegenskaper selvsagt forandres når taket kappes. Italienerne sier nemlig at de har vært svært opptatt av at både
spider- og coupé-versjonen skal ha like kjøreegenskaper, og dermed måtte de ta noen
grep slik at marktrykket forble det samme også for den toppløse av de to vakre
modellene. Ferrari sier heldigvis ikke noe om prisen for en 812 GTS,
men den kommer i hvert fall med en 7-års garanti ‒ ikke verst. Her er flere bilder av 812 GTS: Les også: