Det er tre ting som er viktig for selvkjørende biler. De må kunne registrere alt rundt seg, de må kunne tolke dette og til slutt må de skjønne hva de skal gjøre med denne infoen.
For eksempel om systemet «ser» en syklist i retning mot bilen, må bilens datahjerner finne ut hva dette betyr og hva bilen må gjøre for å unngå et eventuelt sammenstøt.
-->
Når det kommer til synet er det flere løsninger, og en av de heter lidar ‒ ofte skrevet som LiDAR.
Dette står for «Light Detection and Ranging», og beskriver en sensorteknologi som kan kartlegge områder rundt for eksempel en bil med ganske så stor nøyaktighet.
På dette området er franske Valeo en gigant, og de har til nå produsert rundt 150.000 slike enheter. 99 prosent av biler over hele verden som er utstyrt med en lidar-skanner er utstyrt med en Valeo scanning LiDAR, ifølge selskapet selv.
Valeos lidar blir produsert i Tyskland, og her er det mikroskopisk presisjonsnivå som gjelder. For her spiller ting som optikk, mekanikk og fotonikk en stor rolle. Sistnevnte tar for seg de ørsmå lyspartiklene kalt fotoner.
Ifølge Valeo kan lidar se ting som mennesker, kameraer og radarer ikke kan, og oppdager, gjenkjenner og klassifiserer alle objekter rundt en bil. Om objektene beveger seg så måler den også hastigheten og retningen.
Selskapet sier videre at skanningen i tillegg kan tilpasse seg alle lysforhold, enten det er blendende lyst eller bekmørkt. Den måler til og med tettheten av regndråper for å beregne riktig bremseavstand.
I tillegg kan lidar spore kjøretøy i nærheten selv når de ikke lenger er i førerens synslinje, og bruker algoritmer for å forutse retningene og utløse de nødvendige sikkerhetsmanøvrene.
Kartleggingen beskytter ikke bare de på innsiden av en bil, men også fotgjengere, syklister og andre trafikanter. Utover kjøretøyet den utstyres i, kan også lidar varsle andre kjøretøy via lynrask nettilkobling.
Lidar vil altså spille en rolle når vi skal over til selvkjørende og ikke minst tryggere biler, og Valeo har nå klart sin 3. generasjon av denne.
‒ Hovedmålet vårt er å redde flere liv på veiene, sier Geoffrey Bouquot, Valeos senior visepresident for FoU og strategi.
‒ Valeos 3. generasjon lidar er et stort teknologisk framskritt for autonome kjøretøy. Vi er stolte av å være den første leverandøren på markedet som produserer en lidar-skanner av denne kvaliteten.
Den nye generasjonen forsterker ytelsen betydelig når det kommer til rekkevidde, oppløsning og bildefrekvens.
De forklarer at denne rekonstruerer et 3D-sanntidsbilde av kjøretøyets omgivelser med en hastighet på 4,5 millioner piksler og 25 bilder per sekund. Sammenlignet med forrige generasjon har oppløsningen økt med 12 ganger, området 3 ganger og visningsvinkelen 2,5 ganger.
Men som vi vet er synet bare en del av et selvkjørende system, og Valeo designer og produserer også de andre delene som utgjør systemet. Dette inkluderer maskinvare, programvare og tilhørende kunstig intelligens ‒ selve «hjernen» som kombinerer innsamlede data og gjør det mulig for kjøretøyet å umiddelbart ta den riktige avgjørelsen.
Denne teknologien vil også tilpasse seg miljøet og forbedrer ytelsen over tid gjennom regelmessige oppdateringer, så den vil altså lære underveis og bli stadig smartere.
Dagens mest moderne biler befinner seg på nivå 2 på den selvkjørende skalaen som går til nivå 5, men biler på nivå 3 og tilnærmet nivå 4 er nå på vei.
Flere steder testes det nå ut helt selvkjørende biler i vanlige trafikk, og i framtiden vil både biler, autonome skyttelbusser, robotaxier, leveringsdroider, autonome lastebiler og landbruks-, gruve- og infrastruktursektorene være utstyrt med selvkjørende teknologi.
Her vil også Valeo spille en viktig rolle med sitt lidar-system som stadig blir bedre og smartere, og drømmen om helt selvkjørende biler kommer enda litt nærmere.
Les også: