Ingen lokale utslipp, lang rekkevidde og rask fylling. Hydrogenbiler bør passe ganske så greit som drosjebiler, og nå har de første inntatt Norges hovedstad.
Det er selvsagt ikke bare Oslo og Norge som skal ta ned de lokale transport-utslippene. Titter vi over til kjærlighetens hovedstad er de godt i gang med å skifte ut dieseldrosjer med biler som benytter seg av hydrogen, og et signal på at dette faktisk kan være en god løsning så vi mai.
Da kjøpte nemlig den franske giganten Total seg inn i Hysetco, et annet fransk selskap som skal drive hydrogen-mobiliteten i byene framover.
-->
Med den eierandelen blir også Totalt en del av en gruppe som skal elektrifisere taxinæringen i Paris, STEP (Société du Taxi Electrique Parisien). Blant medlemmene der finner vi Toyota, som satser på hydrogenbiler gjennom Mirai-modellen.
Målet er å utrydde alle drosjene som forurenser, og hydrogenbilene er altså et viktig område som skal hjelpe til å gi Paris bedre luftkvalitet.
Nå følger Oslo etter, for nykommeren Viggo har satt sine første slike i drift.
‒ Dette er starten på en hydrogenrevolusjon for drosjenæringen, slår Joar Tennfjord, administrerende direktør i Viggo, fast.
‒ Det haster med å redusere utslippene fra biltrafikken, og hydrogendrosjer vil være en viktig del av løsningen. Det er et stort sug blant kundene etter klimavennlige løsninger, og Viggo er stolte over å ha Norges første hydrogendrosje på veien.
Drosjeselskapet, som også har et samarbeid med Polestar her i Norge, ble lansert i Oslo i august. Det danske selskapet satser utelukkende på klimavennlige drosjer, og har som mål å få 100 eldrosjer på veiene i og rundt Oslo før neste sommer.
Men de tror altså at hydrogen også kan være et godt alternativ.
‒ Hydrogen er veldig godt egnet for drosjer som skal kjøre langt og stå minst mulig i ro. Med hydrogen kan man fylle tanken på noen få minutter og kjøre mange hundre kilometer før neste fylling. Dette gjør at man kjører klimavennlig og slipper å bruke mye tid på å lade. Dette gjør at hydrogen er bra for både klimaet og økonomien i drosjenæringen, sier Tennfjord.
Hydrogenbiler er ikke noe nytt, og Toyota kom allerede i 2014 med sin første Mirai-generasjon. Men utfordring for slike er infrastrukturen, for det finnes knapt noen hydrogenstasjoner i Norge. I Oslo-området har Mirai-taxiene to alternativer, en stasjon på Høvik i Bærum og en på Lillestrøm.
‒ Viggo satser knallhardt på klimavennlige drosjer, og våre biler går utelukkende på elektrisitet eller hydrogen. Når hele drosjenæringen skal bli klimanøytral er vi avhengig av at det både er nok ladeterminaler og fyllestasjoner til hydrogen. Hvis politikerne kommer på banen og sikrer god infrastruktur, skal vi levere på nullutslipp, sier Tennfjord.
I Oslo har politikerne som mål at drosjene skal være utslippsfrie i 2024, det samme året som Hysetco kun skal ha utslippsfrie taxier i Paris.
Viggo bruker i likhet med det franske selskapet 2. generasjon av Toyota Mirai som kom på markedet i fjor.
‒ Drosjene som går på hydrogen, fungerer omtrent på samme måte som de som går på elektrisitet og slipper ikke ut klimagasser. Den store forskjellen er at man har hydrogentanker istedenfor batterier. For kundene vil imidlertid komfort og kvalitet være den samme, uavhengig om man tar en Viggo-drosje på hydrogen eller elektrisitet, påpeker Joar Tennfjord.
Les også: