Annonse
Hjem Elbiler Nå blir det støtte for innkjøp av el-varebiler

Nå blir det støtte for innkjøp av el-varebiler

Enova girer nå om i kampen om en grønnere transport, og har en ny pott på nærmere én milliard kroner som skal deles ut.

Til nå har fokuset stort sett vært på elbiler, men transportnæringen generelt må også ta sin del av ansvaret når utslippene i transportsektoren skal ned.

Dette skal nå Enova stimulere til med et helt nytt tiltak kalt Nullutslippsfondet.

– De siste årene har vi brukt rundt en milliard kroner i året på transportsektoren, med vekt på teknologiutvikling og infrastruktur. De øremerkede midlene for Nullutslippsfondet gir rom for å sette enda større fart på omstillingen av næringstransporten, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Midler fra dette fondet skal også stimulere næringslivet til å gå over til elektriske varebiler, som på ingen måter har opplevd den samme boomen som elbiler.

Saken fortsetter under Annonsen

I mai ble registrert 3.652 elbiler i Norge, mens det kun ble notert 209 elektriske varebiler (klasse 2). Dette er riktignok svært så mye bedre enn tilsvarende måned i 2018 da det kun ble registrert 78 slike, men det er fortsatt en liten andel av de drøyt 3.000 varebilene som ble registrert i forrige måned.

Grunnen til elbil-boomen er de økonomiske fordelene, og dette skal nå Enova lokke med også rundt elektriske varebiler.

Og de er opptatt at en slik ordning blir ukomplisert.

– Vi tar sikte på å tilby en veldig enkel og ubyråkratisk løsning, hvor bedriften i prinsippet kan søke om og få innvilget støtten mens de er hos forhandleren, forklarer Nakstad.

De legger opp til faste takster basert å bilens motorytelse, og varsler at støttesatsene vil trappes ned over tid.

– Vi har hatt god dialog med aktører både på bruker- og leverandørsiden for å utvikle et tilbud som treffer godt, og ønsker også tett kontakt med markedet når det gjelder utvidelse av ordningen til å gjelde nye teknologier, sier Enova-sjefen.

Men dette er bare en del av hva de skal bruke fondet til.

For det skal gi fart i markedet for utprøvd nullutslippsteknologier som kan leveres i større volum, og Enova setter av minimum 494 millioner til dette formålet både i 2019 og 2020.

Selskapet eid av Klima- og miljødepartementet mener at de dermed har rammer som kan hjelpe nullutslippsløsningene hele veien fra teknologiutvikling til full markedsutrulling, uavhengig av hvor i løpet de befinner seg.

– Vi skal sørge for at virkemidlene er på plass og tilpasset de ulike løsningene. Samtidig er vi avhengig av at næringslivet er villig til å ta steget og ser nytten av å omstille seg, enten som et konkurransefortrinn eller for å være i forkant av kommende reguleringer. Her har også de som etterspør tjenestene en viktig rolle å spille gjennom å stille krav, sier Nakstad.

Det langsiktige målet er at en slik teknologi skal bli et naturlig valg i framtiden, selv uten økonomisk støtte. Dette gjelder både kjøretøy og fartøy, altså både på land og vann.

Enova skal gi transportnæringen et grønt puff. (Illustrasjon: Enova)
Enova skal gi transportnæringen et grønt puff. (Illustrasjon: Enova)

– Vi håper denne ordningen kan gjøre Norge attraktivt for de som er klare for å rulle ut nullutslippsløsninger for næringstransporten. Effekten av det nye fondet vil imidlertid være helt avhengig av hvor raskt teknologien er moden i ulike segmenter av transportnæringen, og at leverandørene er i stand til å møte etterspørselen.

Nullutslippsfondet åpner i august, og da blir det også mulig å søke støtte for innkjøp av el-varebiler.

Det nye fondet kommer i tillegg til Enovas satsing på teknologiutvikling og infrastruktur.  

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker