Toyota har i lang tid vært det førende globale produsenten, og er fortsatt verdens klart største bilmerke når det kommer til nybilsalg. De solgte mer enn 9 millioner biler i fjor, anført av Rav4 som sto for mer enn én million av disse.
Men bilverden er i stor endring, og det er to store felt som det nå satses enorme summer på ‒ teknologi og elektrisk kraft. Så skal Toyota henge med på kappløpet må de gasse skikkelig på.
-->
Utfordringen er hvordan man former morgendagens mobilitet, og det finnes garantert tusenvis av ideer som kan bidra til en mer silkemyk overgang. Men utfordringen er først å bli klar over alle disse, og deretter realisere de.
Og en vinn-vinn-vinn-løsning er Toyota Open Lab, for denne kan gi gevinster for de smarte gründerne, Toyota selv ‒ og til slutt for den globale mobiliteten. Altså vi andre.
Toyota Motor Europe lanserer nå labløsningen her i Europa, og det åpnes for at eksterne oppstartsbedrifter får muligheten til å jobbe tett med Toyota og deres partnere.
Her er det mulig å utvikle et såkalt «Proof of Concept» sammen med Toyota, og dette er et konseptbevis for å demonstrere gjennomførbarheten av en idé.
I tillegg skal også Toyota Open Labs hjelpe oppstartsselskapene med å finne innganger i markedet ved å knytte kontakter i hele Toyota-økosystemet.
– I en tid der framtidens mobilitets- og bærekraftutfordringer står i fokus, tilbyr Toyota Open Labs en mulighet for oppstartsbedrifter til å realisere sine ambisiøse visjoner, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
‒ I tillegg vil det styrke Toyotas posisjon som en leder innen innovasjon og bærekraft.
De som får innpass i innovasjonsprogrammet får også økonomisk støtte som kan være med på å utvikle bedriften, og Toyota oppfordrer spesielt de som opererer innen disse fem områdene til å oppsøke programmet:
Energi: Teknologier for energiovergang, hydrogen, strømbalanse, energistyring, smart lading og bil-til-strømnett-løsninger.
Sirkulærøkonomi: Teknologier for gjenbruk, resirkulering og gjenbruk av biler og batterier.
Karbonnøytralitet: Løsninger for å redusere karbonutslipp og digitalisering for å vurdere produktets helhetlige miljøpåvirkning.
Smarte samfunn: Nye forretningsmodeller for smartere transport, som bildeling og abonnementer.
Mobilitet for alle: Løsninger for enklere transport for alle, også for eldre, og design som passer for alle brukere.
Og det er en skikkelig gulrot for de beste løsningene.
– En av de mest spennende mulighetene ved programmet er sjansen til å vise fram sin teknologi under en demonstrasjonsdag i forbindelse med Paralympics i Paris i 2024. Dette blir å regne som OL for oppstartsbedrifter, sier Pawlak.
Toyota tar altså nye veier for å skape morgendagens mobilitet.
– Hvis du er en oppstartsbedrift som jobber med å løse morgendagens utfordringer innen bærekraft og mobilitet, er Toyota Open Labs det riktige stedet, sier Kylie Jimenez, leder for mennesker og teknologi i Toyota Motor Europe.
‒ Toyota utvikler mobilitetssystemer som fornyer hvordan vi lever og jobber på global skala, og Open labs vil gjøre ambisiøse oppstartsvisjoner til virkelighet gjennom støtten fra innovasjonsøkosystemet vårt.
Toyota Open Labs-partnere inkluderer Toyota Tsusho Europe, handels- og forsyningskjeden til Toyota-konsernet, Kinto Europe, Toyota-gruppens mobilitetsmerke, Woven Capital, Toyotas venturefond for vekststadiet, og Toyota Mobility Foundation, en ideell Toyota-stiftelse.
Les også: