Nå blir Bentley enda mer avslappende og behagelig

Azure-utgavene tilgjengelig for alle modellene skal sørge for enda mer komfort.


Man skulle kanskje tro at modellene Bentayga, Bentayga EWB, Flying Spur, Continental GT og Continental GT Convertible i seg selv var komfortable nok, og det er de helt sikkert for oss vanlig dødelige.

Men for de mest kresne holder åpenbart ikke de vanlige utgavene, noe vi jo allerede vet. Bentley kan nemlig lokke med både Mulliner og Speed, førstnevnte tar luksus til et nytt nivå og sistnevnte fokuserer på ytelser.

Nå er det duket for et tredje spesialalternativ, nemlig Bentley Azure.

Ifølge det britiske merket skal Azure være noe mer enn bare noen flere spesifikasjoner, og inkluderer «taktile og visuelle signaler designet for å redusere stress og fremme velvære». I tillegg kommer slike utgaver med enda flere assistenter som skal sikre behagelige og sikre bilturer.

Videre sier Bentley at Azure skal «framheve den andre fasetten av en Bentleys karakter: Evnen til å krysse lange avstander raskt og jevnt, slik at sjåføren og passasjerene kan gå av ved slutten av reisen og føle seg uthvilt, våken og klar til å gjenoppta sine travle liv».

Så ja, litt som en vanlig Bentley, altså.

Merket sier at de prøver å gjøre noe med et stadig voksende problem, nemlig stresset. Ifølge nye rapporter har vi nemlig aldri vært mer stresset enn nå.

Noe som bør hjelpe er å sette seg ned i et behagelig sete, og Azure har forseter som bør innfri. Her er det nemlig opptil 22-veis justerbare seter hvor alle uansett fasong bør kunne finne optimale innstillinger, og selvsagt byr setene både på varme- og ventilasjonsfunksjoner. Det er også mulig å bikke Bentley-seter ned i 40 grader, så her bør man kunne være ganske så avslappet.

En annen ting som bør være avslappende er massasje, og det byr selvsagt også Azure-utgavene på. Her er det seks programmerbare innstillinger «som fremmer de konstante mikrojusteringene i muskler og holdning som er så viktige for å forhindre tretthet», melder Bentley.

Justerbare sidestøtter, elektrisk setebeltejustering og komforthodestøtter fullfører det som Bentley har døpt «Front Seat Comfort»-spesifikasjonen.

En rolig vugging er jo også beroligende, og Bentley knaller til med Bentley Dynamic Ride, en 48V aktiv antirull-system som sørger for humpe- og krengningsfrie bilturer. Rent teknisk påfører system opptil 1.300 Nm antirull dreiemoment på 0,3 sekunder i svinger for å holde karosseriet flatt og stabilt.

Noe som også er beroligende er jevn kjøring, og det kan assistentene sørge for. Alle Azure-modeller har Touring-spesifikasjonen for førerassistentsystemer, noe som betyr ting som adaptiv cruisekontroll, Lane Assist, Traffic Assist og Bentley Safeguard som hjelper til for å unngå kollisjoner.

Videre har Azure en kabin som skal reduserer førertrøtthet «gjennom sin multisensoriske og vitenskapsorienterte design». Det er jo bra, for mange av bilulykkene oppstår faktisk på grunn av at føreren er trøtt.

Mange ulykker skjer også i mørket, men Azure skal også bekjempe dette. I tillegg til vanlige ting som Head-up Display slår Bentley til med Night Vision, som bruker infrarøde kameraer for å identifisere fotgjengere, syklister og fauna som befinner utenfor lysstrålen.

Men det er mer.

I et forsøk på å ta Bentleys nye konsept «velvære bak rattet» et hakk videre, tok likegodt Azure-teamet kontakt med nevroforskeren Katherine Templar-Lewis som har studert hva som forårsaker stress. Og ja, det er åpenbart en lang rekke med utløsere.

Alt fra lys til mønstrene rundt og den termiske komforten spiller visstnok inn, og det finnes undersøkelser som viser at dette kan få skikkelig alvorlige konsekvenser.

En forskning på NVH, lyd og støy, over en 4-årsperiode, fant ut at de som ble utsatt for trafikkstøy over 70 desibel var 65 prosent mer utsatt for depresjon. Jepp.

Bentley hadde selvsagt ikke funnet fram en slik forskning uten å kunne skryte litt, og sier at for eksempel en Bentayga EWB er roligere på innsiden enn noen av konkurrentene. De har til og med prosent på dette, mellom 4 prosent og 26 prosent avhengig av frekvens og plassering inne i bilen.

Og Bentley har faktisk enda mer på lager. For les hva Maria Mulder, leder for farge og trim hos Bentley, sier:

‒ For å lage Azure-serien, konsulterte vi nevrovitenskapsmenn for å forstå sammenhengen mellom farger, tekstur, taktilitet og til og med duft for å skape en atmosfære av avslappet ro. Når vi ser behagelige former, former og farger frigjør hjernen vår kjemikalier som dopamin som ikke bare får oss til å føle oss bra, men er bra for kroppen og følelsen av velvære, sier hun, og legger til:

‒ Sensoriske reseptorer konverterer fysiske stimuli i nevral aktivitet, og skaper endringer i hjernen og nervesystemet. Hvert stoff, lyd, bevegelse, farge og berøring påvirker nervesystemet vårt kontinuerlig, og Azure-kabinen har blitt finjustert deretter.

Ok, vi føler kanskje at det er nok nå, for man kan bli stresset av enklere ord enn dette.

Så vi avslutter med noe som er særs behagelig for øynene og ganske så stressfritt, nemlig bilder av Bentley-biler. Det blir som kjent aldri feil.

Og ja, vi ønsker deg selvsagt en beroligende og stressfri helg!

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter