Vi har aldri tenkt på skottene som en bilprodusent, men de har laget biler der. Men det er svært lenge siden, fabrikken i Linwood stengte dørene i 1981, så det er på tide med et comeback.
Det skal Munro sørge for. Bilmerket ble stiftet så sent som i 2019, men har allerede vist oss både en elektrisk terrengbil og en elektrisk og høyreist pickup.
Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Munro har mottatt over 250 forhåndsbestillinger av de to utgavene, så det er positivt.
Noe annet som er positivt er at bilen nå nærmer seg med stormskritt, for de har for første gang kjørt i gang samlebåndet. Der har den aller første pre-produksjonsutgaven av Series-M rullet ut, og det er altså 42 år siden den forrige «Made in Scotland»-bilen gjorde det samme.
Navnet Munro er hentet fra det skotske høylandet, mer eksakt en fjelltopp på drøyt 900 meter, og bilmerket sier at de har gjennomført omfattende kundetestkjøringer for å sikre seg at de lager biler som takler slikt terreng.
‒ Kundene våre snakket, vi lyttet og vi handlet, sier medgründer og CEO Russell Peterson.
‒ Tilbakemeldingene deres drev oss til enda mer innovasjon. Dette gjorde oss i stand til å lage en svært allsidig, bærekraftig og varig elektrisk 4x4 for å hjelpe kundene med å gå over til null (utslipp) og beskytte miljøet.
En fordel med å være små er at man raskt kan kaste seg rundt og endre på ting, og etter tilbakemeldingene har Munro introdusert en rekke forbedringer.
‒ Disse inkluderte en justerbar rattstamme med rattkontroller, pluss en rekke ergonomiske forbedringer. En komplett pakke med sikkerhetsutstyr, inkludert kollisjonsputer, ABS-bremser, stabilitet og traction control, tilbys også nå, sier Peterson.
De har også gått over til en annen type karosseripanel som gjør at komponentene enklere kan skiftes ut, og det er jo smart. For Munros mål er like solid som terrengbilene de skal lage ‒ de skal vare i 50 år. Jepp, intet mindre!
Les også: