Munro har endelig fått i gang samlebåndet, og dermed nærmer den elektriske terrengbilen seg. (Fotos: Munro)

Munro formelt i gang

Skottlands eneste bilmerke, Munro, har endelig fått fyrt opp produksjonsbåndet, og den første pre-produksjonsutgaven av helelektriske Series-M 4x4 Utility har rullet av.


Vi har aldri tenkt på skottene som en bilprodusent, men de har laget biler der. Men det er svært lenge siden, fabrikken i Linwood stengte dørene i 1981, så det er på tide med et comeback.

Det skal Munro sørge for. Bilmerket ble stiftet så sent som i 2019, men har allerede vist oss både en elektrisk terrengbil og en elektrisk og høyreist pickup.

Bilene var tidligere kjent som MK_1, som viser til Mark 1 og er en britisk betegnelse på 1. generasjons biler. Nå er navnet Munro Series-M, og de to utgavene er kalt henholdsvis Utility (SUV-modellen) og Truck for pickup-utgaven.

Munro sier selv at Series-M er en banebrytende elektrisk drevet, firehjulsdrevet arbeidshest som kombinerer den robuste påliteligheten til en fulltids 4x4 mekanisk drivlinje med en toppmoderne elektrisk drivlinje. Så ja, dette er en elbil.

Som standard kommer den i en utgave kalt M170 med 170 kW (231 hk), men det er også en høyytelsesutgave kalt M280 med 280 kW (381 hk). Den bør passer spesielt bra til krevende oppgaver i landbruket, gruvedrift, forsvaret, bygningsbransjen, ja, og for redningsoppdrag. For de har faktisk vist fram en Mountain Rescue-utgave som nok håndterer det skotske høylandet ganske enkelt.

Rekkevidden er ventet å bli en plass rundt 300 kilometer, og den kan også lades i 130 kW og høster for eksempel varme fra drivsystemet til å varme opp kabinen.

Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Munro har mottatt over 250 forhåndsbestillinger av de to utgavene, så det er positivt.

Noe annet som er positivt er at bilen nå nærmer seg med stormskritt, for de har for første gang kjørt i gang samlebåndet. Der har den aller første pre-produksjonsutgaven av Series-M rullet ut, og det er altså 42 år siden den forrige «Made in Scotland»-bilen gjorde det samme.

Mer eksakt er den historiske bilen en hvit Series-M Utility, en 5-seters 4x4, som forlot fabrikken i East Kilbride kun 10 måneder etter at Munro avduket prototypen MK_1 i Edinburgh.

Dette er altså det formelle startskuddet på neste steg for Munro, selve produksjonen, og nå skal skottene utvide staben med 300 nye arbeidsplasser fram mot 2027.

Neste mål er å øke produksjonen fra 50 biler i løpet av de neste 12 månedene, til 200 eksemplarer per år og dretter 2.500 innen 2027.

Det ferske merket, som også er finalist i Full Charged-kåringen for beste innovative elbilprodusent, sier at de vil elektrifisere og dermed dekarbonere krevende felt uten å gå på akkord med offroad-ytelse, praktiske egenskaper og holdbarhet.

‒ Å være vitne til den første pre-produksjonen av Munro Series-M Utility er et viktig øyeblikk, sier salgssjef Marcus Mackle

‒ Selv om det representerer en unektelig historisk anledning, er Munros fokus sterkt på framtiden. Med en sunn, 2-årige venteliste verdt 68 millioner pund for den innovative og bærekraftsfokuserte Munro Series-M Utility hardtop og Series-M Truck open-bed, kan vi se framover med selvtillit.

Navnet Munro er hentet fra det skotske høylandet, mer eksakt en fjelltopp på drøyt 900 meter, og bilmerket sier at de har gjennomført omfattende kundetestkjøringer for å sikre seg at de lager biler som takler slikt terreng.

‒ Kundene våre snakket, vi lyttet og vi handlet, sier medgründer og CEO Russell Peterson.

‒ Tilbakemeldingene deres drev oss til enda mer innovasjon. Dette gjorde oss i stand til å lage en svært allsidig, bærekraftig og varig elektrisk 4x4 for å hjelpe kundene med å gå over til null (utslipp) og beskytte miljøet.

En fordel med å være små er at man raskt kan kaste seg rundt og endre på ting, og etter tilbakemeldingene har Munro introdusert en rekke forbedringer.

‒ Disse inkluderte en justerbar rattstamme med rattkontroller, pluss en rekke ergonomiske forbedringer. En komplett pakke med sikkerhetsutstyr, inkludert kollisjonsputer, ABS-bremser, stabilitet og traction control, tilbys også nå, sier Peterson.

De har også gått over til en annen type karosseripanel som gjør at komponentene enklere kan skiftes ut, og det er jo smart. For Munros mål er like solid som terrengbilene de skal lage ‒ de skal vare i 50 år. Jepp, intet mindre!

Les også: 

Debatt

Les mer om:

Munro