Det er klart for en generasjon Superb, og som vanlig kommer den i to karosseriutgaver. (Fotos: Skoda)

Klart for ny Skoda Superb

Hat-trick for nye Skoda Superb. For den byr både på fornyet design, mer plass og ny teknologi.


For noen år siden hadde dette vært svære nyheter, for Skoda har altså fornyet den populære Superb-modellen. I dagens elbilfokuserte Norge havner den selvsagt litt i skyggen, men som en liten trøst er denne også ganske elektrifisert og kan fungere som en ren elbil i hverdagen.

Skoda kom med den første Superb-utgaven for 21 år siden, og har fulgt opp med 2. generasjon i 2008 og 3. og nåværende generasjon i 2015. Denne er satt sammen på Volkswagen-gruppens kjente MQB-plattform i likhet med en annen tidligere favoritt ‒ Volkswagen Passat.

Totalt har Skoda skuflet ut over 1,6 millioner eksemplarer av den populære modellen.

Flaggskipet til tsjekkerne får seg altså et løft, og det er duket for en 4. generasjon av bilen som befinner seg i D-segmentet. Det betyr mer plass, komfort og ny teknologi.

‒ I tillegg har bilen oppdatert design og en helt ny og intuitiv brukeropplevelse, forteller Martine Behrens, Skoda-direktør i Norge.

På utsiden har bilen fått «Modern Solid» designelementer og en ny åttekantet grill, og det er også forbedret aerodynamikk og et mer skulpturell design. Det er også LED Matrix frontlykter med 36 individuelle lyssegmenter, og dette skal ifølge Skoda gi 40 prosent mer lyseffekt.

Og ja, den har vokst i både lengde og høyde. Stasjonsvognen er nå 4,90 meter lang, 1,85 meter bred og 1,48 meter høy.

På innsiden byr det moderniserte interiøret på en mer digital opplevelse, og selvsagt er Skoda Smart Dials på plass. Denne kan aktiveres både ved å skru på bryteren og ved å trykke på en 32-millimeters skjerm.

Det er også mulig å få nye Superb med en 13-tommers skjerm, og et head-up display er også tilgjengelig for aller første gang for denne modellen.

Av ny teknologi finner vi førerassistenter som Turn Assist og Crossroad Assist, mens Travel Assist, Side Assist og Front Assist har blitt forbedret.

‒ Superb er en populær modell blant våre kunder, og assosieres gjerne med romslighet, komfort og effektive løsninger, sier Behrens.

‒ Nye Superb bygger videre på disse verdiene, samtidig som den viser fram ny teknologi og også Skodas helt nye designelementer som vi vil se mer av framover.

For Superb kommer med gode nyheter også for elbilfolket. Den leder nemlig an når Skoda skal lansere fire nye helelektriske modeller de neste årene, og til våren er det klart for den første ‒ den kompakte SUV-modellen Skoda Elroq.

Deretter følger lanseringer av en by-SUV, en svært romslig 7-syvseter og for å ikke glemme en slags elektrisk søster til Superb ‒ nemlig en helelektrisk stasjonsvogn.

For 4. generasjon av Superb kommer selvsagt også i en slik utgave, og denne er 4 centimeter lengre og 5 mm høyere enn forgjengeren. Bakerst har bagasjerommet vokst med 30 liter og rommer nå 690 liter, og legges seteryggene ned åpner det seg for 1.920 liter.

Takhøyden på innsiden har også vokst med 7 centimeter for de i forsetet og 8 centimeter for de i baksetet.

Nye Superb kommer også som sedan og åpner for hele seks forskjellige drivlinjer, tre bensinutgaver, to diesel og en ladbar hybrid. Sistnevnte er i praksis en elbil i den daglige bruken, for her er den elektriske rekkevidden på formidable 100 kilometer. Alle utgavene har en DSG-automatkasse som standard.

Ja, det er også en litt mer luksuriøs Skoda Superb Laurin & Klement-utgave, vanligvis kun forkortet Superb L&K. Slik ser den ut: 

Og ingen fare, også 4. generasjon Superb tilbyr smarte løsninger som alle de andre Skoda-bilene, og dette inkluderer blant annet flaskeholder i alle passasjerdører, solbrilleetui i midtkonsollen, egen mobilholder på baksiden av forsetet og selvsagt den velkjente paraplyen gjemt i sjåførens dør.

Den nye generasjonen Skoda Superb skal etter planen være til salgs her Norge før neste sommer, og før det kan du ta en titt på noen bilder av den helt nye utgaven.

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Skoda Skoda Superb