Er det en ting Munro iallfall ikke mangler så er det selvtillit. Da det unge skotske merket etablert så sent som i 2019 kunne vise sin aller første bil kalt Mk_1 slo de like godt fast at dette skulle bli verdens mest kapable helelektriske 4×4. Jepp, intet mindre.
Drivverket yter 380 hk og 700 Nm, mens batteripakken på 82 kWh og byr under optimale forhold på 306 kilometer. Med blandet kjøring slik WLTP-rekkevidden måles byr Mk_1 på 275 kilometer med rekkevidde. De tilbyr også utgaver som har et batteri på 61 kWh.
-->
Ytelsesversjonen av terrengbeistet skal ifølge merket selv klare 0-100 km/t på rundt 5 sekunder, mens toppfarten er satt 129 km/t for alle tre utgavene Munro byr på. Dette er åpenbart en arbeidshest, og slepekapasiteten er også på plass ‒ 3.500 kilo med hengervekt skal ytelsesversjonen takle.
Men Munro byr altså på nok en modell som ble vist fram i helgen, og denne heter Mk_1 Pick-Up. Så ja, dette er en pickup-utgave av den første elbilen.
‒ Priset fra 49.995 pund eksklusiv moms og med leveringer som starter senere i år, har vi allerede sikret mer enn 200 bestillinger for MK_1 Pick-Up, hvorav tre har kommet fra FTSE 100-selskaper og 10 fra FTSE 250-selskaper, sier medgründer Russell Peterson.
‒ Med en full to-års ordrebok for både MK_1 Pick-Up og MK_1 Truck, må Munro fremskynde søket etter større lokaler for å møte kundenes etterspørsel.
Ok, de har åpenbart truffet godt med den første Mk_1, så hva kan den andre by på?
Jo, bakerst kan pickupen huse en 1.050 kilo europall, mens Performance-modellen har en slepekapasitet på 3.500 kilo.
Munro Mk_1 Pick-Up har i likhet med SUV-utgaven 380 hk og 700 Nm dreiemoment, og sprinter opp til 100 km/t på rundt 5 sekunder. De tilbyr også en utgave med en elmotor med 299 hk.
Det er altså mulig å få de to Mk_1 med et batteri på 82,4 kWh, og dette kan lades fra 15 til 80 prosent på 36 minutter. Rekkevidden er også her 306 kilometer, og bilen kan ifølge Munro selv operere terreng i opptil 16 timer på en enkelt batterilading.
Munro er designet, konstruert og bygget i Storbritannia, og er det første lette kjøretøyet som går inn i produksjon i Skottland på mer enn fire tiår.
Slik ser pickupen ut:
‒ Vi lanserte Munro for å fylle gapet i markedet for en elektrisk, firehjulsdrevet, fleksibel arbeidshest, sier Peterson.
‒ Kjøretøyene våre er designet og konstruert uten kompromisser og med blanke ark uten å måtte ta hensyn til eksisterende arkitektur. Resultatet er en robust konstruksjon skapt for flere tiår på jobb som leverer det ultimate ‒ hvor som helst med offroad-egenskaper.
Vi vet ikke hva den opprinnelige planen til Munro var, men etter at den første bilen har gått sin seiersgang over hele verden retter de nå blikket mot det globale markedet.
‒ Dette representerer en betydelig global markedsmulighet og en som vi, sammen med våre finansielle partnere, er klar til å utnytte fullt ut når vi tar neste strategiske skritt og beveger oss mot pre-produksjonsprototypestadiet.
Slik ser pickupen ut, og du får også noen glimt av den første utgaven i bildesamlingen under.
Les også: