Mopar med sju lekre spesialversjoner

Det er ingen tvil om hva som er det viktigste bilshowet for Mopar, og spesialistene drar nå med seg ikke færre enn sju spesialutgaver til årets SEMA.


Over i bilenes hjemland arrangeres det selvsagt en masse bilutstillinger hvert eneste år. De største inkluderer New York International Auto Show, Los Angeles Auto Show, Chicago Auto Show og Detroit Auto Show, men ingen av disse er viktigst for Mopar.

Dette er nemlig først og fremst en dele-leverandør for de amerikanske merkene som inngår i Stellantis-konsernet, men de er muligens enda mer kjent for sine spesialversjoner av eksisterende biler.

-->
Og er det en plass slike utgaver skal vises fram er det under SEMA-showet, som står for Specialty Equipment Market Association.

Dette foregår i Las Vegas, og i tillegg til en masse nytt utstyr, nye deler og andre ting rundt biler, dukker det altså opp en masse spesiallagde biler.

Så skal man stikke seg ut på SEMA bør helst bilene se ganske så råe ut, og det gjør utvilsomt de fra Mopar.

De tar altså med seg sju spesialutgaver, fire fra Jeep, to fra Ram og en Dodge. For ja, de må selvsagt ha med seg en muskelbil også.

Vi må selvsagt sjekke hva dette er for noe, og kan jo like godt starte med den fra Dodge som er en Challenger.

Dodge Challenger Holy Guacamole concept

Amerikanerne elsker skikkelig modellnavn, og Mopars versjon står ikke tilbake for noen ‒ Dodge Challenger Holy Guacamole concept. Hellige Guacamole, altså! Moro!

Dodge Challenger fører den over 50 år lange muskelbil-tradisjonen videre. Holy Guacamole-konseptet skal kombinere det beste fra fortiden og nåtiden.

Her har de tatt Challenger R/T Scat Pack Widebody 50-årsjubileumsutgaven, og gitt den en behandling som tar den tilbake til 1970-tallet.

Fargen er like fornøyelig som navnet på bilen, for den er kalt Rotten Avocado av Dodge-designere, og er som vi kan se av bildene en grønn farge. De har også malt på fartsstriper, det er 20-tommers spesialferger og er også senket.

Det skal heller ikke stå på ytelsen, for her har Mopar satt på nye effektdeler på den i utgangspunktet særs ville Hemi V8-motoren.

Inne har Mopar pyntet opp med trepaneler og seter og dørpaneler som har grønne og gule rutete mønster som en hyllest til noen av fargene og materialene som finnes i den ikoniske originale Challenger fra 1970.

Jeep Wrangler 4xe concept

Også ikonet Jeep skal inn i den elektriske framtiden, og Wrangler 4xe-konseptet viser hvordan terrengbilen kan bygge videre på plug-in hybrid-systemet til 4xe.

I motsetning til Challengeren har Mopar løftet den enda høyere fra bakken, og selvsagt satt på spesialhjul. Noen gigantiske slike, for dekkene er ikke mindre enn 37 tommer.

Siden det nesten er en liten hybel under bilen, har Mopar like godt utstyrt med lys også under. Vel, Mopar vil ikke at noen overnatter under bilen, men har satt slike for å lyse opp alle fire hjørnene ‒ noe som kommer godt med når man skal over vanskelig terreng.

Men ingen fare om man kjører seg fast heller. Foran er det en vinsj som bør ordne biffen, og jaggu har ikke den også fått egne lys.

Spesialutgaven er også utstyrt med en ekstra sterk gorilla-frontrute som har, ja, et eget lys, mens bilen er lakkert i Ivory Pearl og setene er veldig blå.

Bak er det plass til et voldsomt reservehjul, og gjett hva, det er eget bremselys plassert i midten av dette.

På den blå innsiden er det en rekke spesialløsninger.

Jeep Wrangler Overlook concept

Her har Mopar tatt fatt i en 4-dørs Wrangler Sahara og gjort de om til en 3-rads offroader full av luksuriøse detaljer.

Kabinen til Jeep Overlook-konseptet er utvidet med 12 tommer slik at de har fått presset inn en ekstra rad med seter, taklinjen er 5 tommer høyere enn standard for mer hodeplass.

Utvendig skiller denne seg spesielt ut med flere sideruter, mens et soltak skal sørge for godt med lys inni bilen.

Også den har fått et løftesett som hever bilen ytterligere, og det er gjort en rekke endringer både på utsiden og innsiden.

Og den ser jo helt klart ut som en innbydende modell, og en tur til hytta på dårlige skogsveier i en Wranglr Overlook concept hadde nok gått ganske så greit for storfamilien.

Jeep Grand Cherokee L Breckenridge concept

Et annet konsept med tre seterader er Jeep Grand Cherokee L Breckenridge-konseptet. Denne er for de som trenger enda mer plass, noe som er understreket av en skiboks på taket.

Bilen har fått en flott blåfarge kombinert med blant annet en slags gullfarge, mens skiboksen og felgene har en svart finish.

På innsiden oser det luksus, og interiøret følger fargekombinasjonen som utsiden byr på. Mer eksakt er det Atmospheric Blue Palermo-skinnseter og dørpaneler som sammen med både svarte og gullfargede detaljer som skal stå for atmosfæren.

Kaiser Jeep M725 concept

Ja, hva i alle dager er dette for noe? Bilen ser ut som en slags matbil for soldater på fronten, og vi er faktisk ikke så veldig langt unna sannheten heller.

For Kaiser Jeep M725-konseptet er en vintage Kaiser Jeep M725 militærambulanse fra 1967 som Jeeps ytelsesdel-avdeling JPP (Jeep Performance Parts) har gjort om til en aldri så liten maskot.

Sammen med Desert Tan-fargen har de gitt konseptet voldsomme 40-tommers dekk, og kult nok er det faktisk mulig å heve skapet bak.

For det er faktisk en matvogn, og med å løfte taket 16 tommer kan de som skal servere mat (eller drikke) faktisk stående oppreist. Rak rygg er som kjent viktig i militæret.

Og trenger vi å nevne at Mopar har satt på en masse lys?

For å sikre seg at den rullende maskoten kommer seg fram over alt har den en gedigen Hemi V8-motor med 485 hk under panseret.

Ram 1500 TRX RexRunner concept

Navn, ja. Hva med 1500 TRX? Kanskje ikke så enkelt å tolke, men dette er en forkortelse av T-Rex, som igjen står for Tyrannosaurus rex.

Ram satte denne benevnelsen på sin ekstreme 1500-versjon, og Mopar følger opp med et konsept kalt RexRunner.

Det er selvsagt begrenset hva Mopar trenger å gjøre med motoren, for vi snakker om en av de aller sterkeste pickupene ‒ i historien. TRX er drevet av en 6.2-liter Hemi Hellcat V8 med 710 hk og 875 Nm, så det bør holde. Men det er mye annet Mopar kan spikke på.

TRX RexRunner-konseptet står på noen 37-tommers Goodyear-dekk selvsagt montert på noen spesialdesignede felger, og har fått en grå lakk med flere Mopar Blue-aksenter som inkluderer en midtstripe som strekker seg over panseret og taket.

Og ja, mer lys.

To på taket, og tre i luftinntaket på panseret!

På innsiden av rovdyret går det i sort, og med ekte sportsseter innbiller vi oss at de to der framme bør sitte ganske så støpt og behagelig.

Ram 1500 Outdoorsman concept

Det spørs om ikke frilufts-elskede nordmenn hadde valgt en Ram 1500 Outdoorsman-konseptet om de hadde fått velge.

For ikke bare er dette en arbeidshest, men her er det mulig å enkelt å få med seg for eksempel en sykkel.

Denne har utgangspunkt i en Ram 1500 Big Horn Crew Cab 4x4, og går fra svart foran via en Mopar blå grafikk og til en blå bakende.

Målet har vært å snekre sammen en bil som både kan være en arbeidshest og en pickup for enhver utendørsaktivitet, så både de kajakk- og sykkelinteresserte bør studere denne litt nøyere.

Ja, det er til og med mulig å slipe ski i lasteplanet bak, så den passer utmerket for skifolket også.

Her inkluderer endringene mer lys og et løftesett som øker bakkeklaring, og dekkene er nok en gang kolossale ‒ 35-tommers Continental-dekk.

På innsiden finner vi igjen de utvendige fargene, samt bøtteseter som slektes litt på de som RexRunner.

Her er bildene av de sju bilene som Mopar tar med seg til SEMA som starter denne uken, og vi kan ikke skjønne annet enn at denne gjengen bør vekke oppsikt selv på en bilutstilling i Las Vegas.

Les også:

Les mer om:

Nyheter