Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for de som bestiller elbil nå.


Regjeringens reviderte statsbudsjett sendte tsunamibølger gjennom bilbransjen ‒ og den tar også med seg bilkjøperne.

I dette, lagt fram torsdag, vil nemlig Ap og Sp skrote den store suksessformelen med momsfritak på elbiler. Regjeringen vil erstatte dette med en tilskuddsordning, og denne skal gjelde for nye elbiler med en maks innkjøpspris på 500.000 kroner.

-->
Beløpet over dette får ingen støtte, noe som i praksis betyr de samme avgiftene på det overskytende beløpet som benin- og dieselbiler har. Her gjelder altså kjøpsprisen, og regner man inn utstyret så er det flere hundre nye elbilmodeller som dras inn i denne tsunamibølgen.

På plussiden skal regjeringen ha for at de varsler dette nå, for endringene gjelder altså ikke før i 2023.

– Vi varsler dette nå, for å gi forutsigbarhet for bilkjøpere og bilbransjen. Vi skal fortsatt støtte opp om de som vil kjøpe en vanlig elbil, men det er ikke felleskapets jobb å finansiere kjøp av de dyreste og flotteste elbilene for de som har råd til det, framholder finansminister Trygve Slagsvold Vedum fra Sp.

Finansministeren mener åpenbart at en bil som for eksempel en godt utstyrt Volkswagen ID.4 er en luksusbil, for en slik helelektrisk folkebil lander enkelt på over 500.000 kroner. Men han om det.

Vedum nevner forutsigbarhet, men endringen skaper det motsatte ‒ uforutsigbarhet. Mange bilkjøpere som nå kjøper eller nylig har kjøpt en ny elbil til over 500.000 kroner, vet nemlig ikke når de får levert denne.

Det er nemlig en produksjonshikke i bilindustrien, og både pandemien, mangel på mikrobrikker og krigen i Ukraina skaper til dels store forsinkelser. Og det køer seg stadig mer opp med ordrer.

Resultatet kan bli en langt dyrere elbil enn det sluttsummen først tilsa.

‒ Lang ventetid på elbiler gjør at mange kan få en stor ekstraregning når bilen leveres, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

‒ Har du bestilt elbil og får den levert i 2023, er det lurt å sjekke vilkårene i kontrakten din.

NAF forklarer at det i standardkontrakten til Norges Bilbransjeforbund også er et punkt som omtaler pris, og dette åpner for å angre på kjøpet.

Punktet sier at om prisen på bilen øker med mer enn 6 prosent av avtalt kontraktssum, kan kjøperen gå ut av kontrakten. Men det er dessverre ikke alltid så enkelt.

For dette gjelder ikke om leveringstiden er avtalt med seks måneder eller mer fra kontraktstidspunktet, så dette vil helt sikkert treffe noen av de som allerede har bestilt ny elbil.

‒ De som allerede har bestilt bil med kontraktfestet levering etter nyttår, vil derfor ikke kunne bruke dette punktet i kontrakten. Vårt råd da er å snakke med forhandleren og se om dere kan finne en god løsning, sier Sødal.

Det er kun staten som kommer vinnende ut når momsen fjernes, og NAF oppfordrer da også bilbransjen til å være fleksibel i møtet med fortvilte kunder som risikerer store ekstraregninger. De som for eksempel har bestilt en elbil til 600.000 kroner, det taket regjeringen tidligere har lovet skal være avgiftsfri, må for eksempel ut med hele 25.000 kroner ekstra. Det er en stor ekstraregning.

Regjeringens reviderte budsjett er altså et forslag, noe som betyr at det må vedtas før det trer i kraft. Og Ap og Sp er som kjent en mindretallsregjering som trenger støtte fra andre partier.

‒ Stortinget må rydde opp i regjeringens elbil-forslag. Dette kan ikke bli stående. Mange har tatt beslutningen om at deres neste bil skal være elbil. De rammes av denne avgiftsøkningen, slår Nils Sødal fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker