Mitsubishis potensielle storselger kommer likevel til Norge
Det var nok hektisk aktivitet blant europeiske importører da Mitsubishi annonserte at de fryser inntaket av nye modeller hit, men nå kan de puste noe lettere. Nye Eclipse Cross kommer likevel.
Det var bokstavelig talt to forskjellige verdener Mitsubishi så for seg da de prøvde å finne veier ut av korona-pandemien i sommer.
For mens den amerikanske delen kunne annonsere at det var nye utgaver av Outlander, Outlander Sport, Outlander PHEV, Mirage, Mirage G4 og Eclipse Cross på vei, fikk den europeiske delen sjokkbeskjeden om at det japanske merket frøs inntaket av alle nye modeller.
-->
Men vi lever heldigvis i en tid der ting ikke blir hogd inn i en stein, og nå har Mitsubishi ombestemt seg.
De vil likevel sende den nye versjonen av den ladbare hybriden Eclipse Cross til det gamle kontinentet, noe som betyr at Mitsubishi Norge nå også får en ny potensiell favoritt i tillegg til Outlander.
Eclipse Cross er en ganske kompakt crossover som er nærmere 30 centimeter kortere enn den populære Outlander, og går dermed inn i et av de heteste segmentene her i Europa ‒ kompakte SUV-modeller.
Mitsubishi introduserte modellen sent i 2017, og har nå oppgradert bilen både på utsiden og innsiden. Og de fraviker heldigvis ikke prinsippet om lading og firehjulstrekk nå som den setter kurs for Norge.
For den utgaven som kommer hit heter mer bestemt Eclipse Cross PHEV, noe som betyr at dette er en ladbar hybrid. Den byr også på en annen forkortelse som mange drar kjensel på, nemlig S-AWC. Dette står for Super All Wheel Control, og er benevnelsen for firehjulstrekk-systemet til merket.
Dette er er altså en ganske ny versjon, og det kommer til syne allerede i fronten. Her har de utviklet det såkalte Mitsubishis Dynamic Shield-konseptet, og byr på en ny støtfangerbeskyttelse og et oppdatert lysoppsett.
Bak har de redesignet bakluken, noe som skal gi enda bedre sikt bakover ‒ noe som jo er viktig. Bilens 3-dimensjonale baklykter i 6-kantdesign strekker seg oppover og innover, noe som skal bidrar til utseendet med en stabil og bred tilstedeværelse.
Innvendig har nye Eclipse Cross fått et nytt mørkt interiør med sølvfarger og lysgrå skinnseter, og de har også gitt dørlistene den samme fargen.
Den byr også på et oppgradert 8-tommers såkalt smarttelefonlink-lydanlegg (SDA), hvor poenget er å gi føreren bedre oversikt over informasjonen og på samme tid skal være enklere å betjene.
Skjermen er også flyttet nærmere de foran, og inneholder nå volum- og dreieknapper for rask og enkel betjening. Berøringsplaten som tidligere ble brukt til flere funksjoner er rett og slett fjernet for å gi mer lagringsplass i midtkonsollen.
Drivsystemet har Eclipse Cross arvet fra storesøster Outlander, verdens mest populære ladbare bil.
Det betyr at den kommer med det samme 4WD PHEV-systemet, selvsagt finjustert til å passe i en litt mindre SUV som Eclipse Cross.
PHEV-arkitekturen byr på en elmotor foran og en bak, i tillegg til et fremdriftsbatteri og en 2.4-liters MIVEC-motor. Ifølge merket selv har bilen et oppsett som gir rask, trinnløs og god akselerasjon.
Det er ikke kjent hva den elektriske rekkevidden er, men til sammenligning byr Outlander PHEV på 45 kilometer. Så vi kan vel forvente at den mindre og lettere Eclipse Cross muligens bikker 50 kilometer.
Det som er kjent er at Eclipse Cross kommer med tre kjøremoduser, EV, seriehybrid og parallelhybrid.
Mitsubishi har også finjustert S-AWC-systemet til Eclipse Cross, og den nye versjonen skal ha enda bedre kjøreegenskaper enn den som har vært på markedet til nå.
Og den kommer altså til Norge, til store glede for Mitsubishi Norge og selvsagt de norske kundene.
‒ Vi har i mange år hatt stor suksess med Mitsubishi Outlander PHEV i Norge, og vi er trygge på at også ladbare Eclipse Cross PHEV er en bil som vil treffe meget godt her hjemme. Vi gleder oss til å komme i gang med Eclipse Cross PHEV, sier Rune Gjerstad, administrerende direktør i MMC Norge.
Bilen kommer til salg hos norske forhandlere i begynnelsen av neste år.
Les også: