Sent i forrige uke publiserte Green NCAP resultatene fra den
andre runden av tester de har gjennomført, og ganske så oppsiktsvekkende var det
en dieselbil som kopierte elbilen Nissan Leaf når det kommer til utslipp. Green NCAP har nemlig en kategori som måler utslippene av
skadelige gasser og partikler ut av eksosrøret, og elbiler som ikke slipper ut
eksos får selvsagt toppscoren på 10 poeng. Noe altså elbilen Nissan Leaf fikk i
den ferske testrunden.
toppscore på dette feltet, mer bestemt Mercedes-Benz C 220d 4Matic. Dette er
den aller første bilen utenom elbilene som får 10 poeng i «Clean Air»-kategorien,
og viser altså at slike biler ikke trenger å være noen lokale miljøverstinger. Tilfeldig eller ikke, dagen etter testresultatene annonserte
Mercedes at den nye C-klasse dieselhybriden er salgsklar. Også denne har Mercedes-motoren OM 654, men dieselhybriden
har en større versjon enn C 220 ettersom det er 2.0-literen som er plassert
under panseret på C 300 i motsetning til 1.6-liter i den mindre søsteren. Så vi snakker altså ikke om en helt identisk motor, men det
er uansett en effektiv en. Det tyske merket har tidligere tilbydd en dieselhybrid av C-klasse,
men den forsvant fra markedet da Mercedes introduserte oppgarderte modeller i
fjor. Men nå gjør den altså comeback. ‒ Ladbare C-Klasse var lenge en av våre største salgssuksesser. Endelig er den tilbake og ved å kombinere eldrift med vår mest effektive dieselmotor kan vi tilby det beste fra to verdener; lavt forbruk på langkjøring og utslippsfri kjøring i byen, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.
300 de og stasjonsvognen C 300 de T, og begge er selvsagt basert på den nye C-klasse
med både nye former og ny teknologi. Og det er mer enn drivstoffbesparelser å hente ved å gå for
en ladbare hybrid, for Mercedes prøver å stimulere til salg av disse ved å løfte
ekstrautstyr over til standard-listen til de-modellene. Kundene får altså utstyr
som Avantgarde eksteriør, LED High Performance-lys, 9-trinns automatgir,
ryggekamera, elektrisk bakluke og forvarming/-kjøling inkludert i prisen. Men den store fordelen med ladbare hybrider er som kjent at
det er mulig å kjøre disse på ren strøm ganske mange kilometer. Nye C 300 de har fått mer enn doblet batterikapasiteten, fra
6,4 kWt til 13,5 kWh ‒ og det uten å ta opp mer plass. Og utviklingen har også sørget
for å øke ladekapasiteten, som har gått fra 3,6 kW til 7,4 kW. Det bidrar til å senke ladetid fra 10 til 100 prosent til ca.
1,5 timer fra en ladeboks, og rundt fem timer fra vanlig strømuttak.
strøm med C 300 de og 53 kilometer med C 300 de T, noe betyr at de funker som
rene elbiler på kortere turer. Snittforbruket er da også oppgitt til kun
0,14-0,16 liter per mil. Under panseret finner vi en 2.0-liters motor med 194
hestekrefter og et dreiemoment på 400 Nm, mens den totale systemeffekten
inkludert elmotor er på 306 hestekrefter og 700 Nm. Dette gjør disse to C-klasse-modellene ganske kvikke, og
sedanen når 100 km/t på 5,6 sekunder og stasjonsvognen på 5,7 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, mens den elektriske
toppfarten er satt til «over 130 km/t». Den norske importøren har også satt pris på de to modellene
som kommer i oktober, og C 300 de starter på 474.000 kroner og C 300 de T på
487.000 kroner. Her er flere bilder: Les også:
- Nye bilder av årets kuleste prosjekt
- Sjekk ut Bentleys rekordrunde
- Elektrisk Mini har fått bekreftet rekkevidde