MG vil nå utnytte det fantastiske momentet elbilen har gitt det britiske merket, og lanserer sin andre modell i det europeiske markedet.
Men denne skiller seg ganske mye ut fra MG ZS EV, for nå snakker vi om en større SUV som er en ladehybrid.
-->
MG EHS er utstyrt med en turbomotor på 1.5 liter, en 10-trinns automatkasse, en elmotor og et litium-ion-batteri på 16,6 kWh. Denne kombinasjonen bør gi et generelt lavt forbruk, og selvsagt en god elektrisk rekkevidde. Mer eksakt er denne på 52 kilometer, mens ladetiden med ombordladeren på 3,7 kW er på rundt 4,5 timer.
Bensinmotoren er på 162 hk og 250 Nm, mens elmotoren har 122 hk og 230 Nm. Systemeffekt er oppgitt til 258 hk og 370 Nm, så bilen bør takle det meste av oppgaver inkludert å trekke henger. 0 til 100 km/t er oppgitt til 6,9 sekunder.
MG EHS er også ganske godt utstyrt, og byr blant annet på MG Pilot førerassistansesystemene og et forsterket karosseri.
‒ Dette er en meget elegant, funksjonell, trygg og prisgunstig SUV fra MG for de miljøbevisste som får det beste fra to verdener uten å måtte bekymre seg for rekkevidden, sier Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Norwegian Mobility som står for importen.
Du la kanskje merke til at den har 10 gir, noe som i seg selv er ganske spesielt, og det er helt klart løsningen også. For kraften fra de to motorene overføres til forhjulene ved hjelp av en ganske så avansert girkasse.
Bensinmotorens dreiemoment overføres av en 6-trinns automatgirkasse, mens kraften fra elmotoren overføres ved hjelp av en elektronisk drivenhet med fire gir.
Tototalt blir dette til en 10-trinns automatgirkasse som lar bilen velge det optimale giret ganske raskt og sømløst.
Dette hjelper selvsagt til å ta snittforbruket ned, og MG EHS ladbar hybrid kan da også skilte med CO2-utslipp på 43 g/km.
MG ZS har altså blitt en stor suksess, og her hjemme er det allerede registrert over 3.300 slike biler siden januar. Mye av suksessen er at dette er en ganske kompakt SUV med en rimelig startpris, mens den neste modellen er større og kommer heller ikke med de avgiftskuttene en ren elbil har.
ZS-versjonen er blant annet 4,31 meter lang, mens EHS på sin side er hele 4,57 meter lang. Den er også 1,87 meter bred og 1,66 meter høy, noe som gjør den ganske så romslige sammenlignet med andre biler i C-segmentet.
Akselavstanden er på 2,72 meter, noe som også bør gi ganske grei plass i baksetet, mens bagasjerommet er på 448 liter som kan utvides til 1.375 liter ved å legge ned baksetene. En smart funksjon der bak er muligheten til å åpne og lukke den elektriske bakluken fra valgfri høyde.
Den andre MG-modellen har selvsagt det meste av utstyret man forventer seg av en bil i 2021, og kommer blant annet med LED-lykter, berøringsskjerm, støtte for både Apple CarPlay og Android Auto, adaptiv cruise-kontroll, blindsonevarsler, frontkollisjonsvarsler, automatisk nødbremsing, kjørefeltvarsler og et 360-graders kamera.
Og ja, den fikk også 5 stjerner i kollisjonstesten til Euro NCAP, så den er på samme nivå som de langt større merkene stort sett på alle områder.
Forhåndssalget er allerede i gang, og importørene sier at bilens kan prøvekjøres allerede i januar.
EHS kommer i to varianter (Luxury og Comfort), fire karosserifarger (svart, hvit, rød og sølv) og to interiørfarger (svart og rød).
Norsk pris er fortsatt ikke klar, men denne skal ikke være altfor langt unna.
Her er bildene av den andre modellen fra MG, som denne gang er en litt større ladehybrid:
Les også: