Mercedes satte ny høyderekord

Glem Land Rover, for det er Mercedes som er kongen av terrengbiler. Iallfall om vi måler meter over havet.


Mercedes har en modell som du kanskje ikke har hørt om, men
som har vært en skikkelig arbeidshest i over 70 år nå.

Den heter Unimog, en fast følgesvenn for mange av de vitenskapelige
ekspedisjonene rundt om i verden.

-->
En slik ble nylig gjennomført i Chile, hvor jobben var av
den mer ekstreme sorten.

Et lag anført av Matthias Jeschke hadde nemlig verdens
høyeste vulkan som arbeidssted, Ojos de Salado i Chile.

Der skulle laget installere fire nødradiosendere på forskjellige
høydenivåer, hvor hver av sendere kan kontakte de andre på de forskjellige
basecampene opp mot toppen.

Systemet vil selvsagt bidra til å øke sikkerheten for både fjellklatrere og vitenskapelige eksepidisjoner opp den gigantiske vulkanen.

Den er en del av Atacama-ørkenen, en av de mest tørre områdene
i verden og en del av den beryktede ildringen i Stillehavet ‒ et hesteskoformet
belte bestående av både dyphavsgroper, vulkanbelter og plategrenser.

En vulkan høres kanskje ikke ut som det mest imponerende her
i verden når det kommer til høyde, men det er Ojos de Salado helt klart.

Verdens høyeste aktive vulkan strekker seg nemlig 6.893
meter over havet, nesten tre ganger så høyt som Galdhøpiggen med sine 2.469
moh.

Med seg på laget i Chile hadde Jeschke og resten av ekspedisjonsmedlemmene to Mercedes Unimog U 5023.

På 6.100 meter hadde de gjennomført hovedoppdraget, som
altså var å installere fire nødradiosendere opp langs vulkanen.

Men teamet hadde større ambisjoner enn bare det.

De fortsatte oppover vulkanen med Unimogene, og de to
arbeidshestene klarte å klatre helt opp til 6.694 moh. Da var det stopp, men
det var mer enn nok til å sette ny høyderekord for kjøretøy.

Faktisk hadde Jeschke og Mercedes også den forrige høyderekorden, satt med en Zetros i 2014.

Den nye rekorden ble altså satt av to ekstreme Unimog U 5023,
og bilene var utstyrt med spesielle terrengdekk, sterke vinsjer og spesielle rammer
og karosseri med teknologi for å holde bilene balansert over store steiner og
bratte bakker.

Jeschke var imponert over de to fjellgeitene på fire hjul.

‒ De behersket ekstremt bratte og steinete strekninger, takket være en kombinasjon av den beste teknologien, en balansert tyngdekraftsenter og utrolige dekkteknologi for å bringe utstyr og materialer opp disse enorme høydene. På absolutt ingen andre plasser har det vært to motoriserte kjøretøy på slike høyder, sier ekspedisjonslederen.

 

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Mercedes