Satsingen på elbiler gjør sitt til at biler med fossile drivlinjer nå forsvinner her i Norge. (Fotos: Mercedes Norge)

Mercedes Norge kutter ut en rekke fossilbiler

Allerede i år forsvinner kompaktmodellene A- og B-klasse, GLA, GLB, CLA, C- og E-klasse.


Stjernemerket har satset hardt på elbiler helt siden EQC banet vei for snart fire år siden, og i dag har denne fått besøk av modeller som EQA, EQB, EQE, EQS og EQV på det norske markedet.

Og med så mange nye helelektriske modeller flommer det nå over av Mercedes-modeller her i Norge, og det er på tide å ta grep.

For som Mercedes-sjef Ola Källenius uttalte i fjor ‒ Mercedes-Benz personbil skal forberede seg på å bli helelektrisk merke innen slutten av tiåret.

‒ Mercedes-Benz satser for alvor på framtiden, og fremskynder målet med å bli helelektrisk, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Gjennom stadig flere elektriske modeller, og konsepter som Vision EQXX, viser ingeniørene hos Mercedes-Benz at også framtiden vil kunne by på banebrytende modeller med enestående rekkevidde, legger han til.

Han og kollegaene har dermed hentet fram øksen, og det går utover en masse kjente og folkekjære modeller med fossil drivlinje her i Norge.

Mercedes Norge sier at de allerede i år faser ut kompaktbilene A- og B-klasse, GLA, GLB og CLA, samt de litt større C- og E-klasse ‒ og det er kanskje ikke så rart.

For allerede i 2021 sto elbilene til det tyske premiummerket for 64 prosent av salget her hjemme, og dette økte til formidable 82 prosent i fjor. De fossile bilene har altså blitt et nisjeprodukt her i Norge.

Men framtiden bør se ganske lys ut, for Mercedes har selvsagt planen klar for den videre helelektriske satstingen. Mer eksakt spesialtilpassede plattformer med dedikert arkitektur ‒ en for kompakte personbiler, en for mellomstore til store personbiler, en for høyytelsesmodeller fra AMG og en for lette nyttekjøretøy.

Slik forklarer Mercedes Norge disse:

  • MB.EA vil dekke alle mellomstore til store personbiler og etablere et skalerbart modulsystem som den elektriske ryggraden for fremtidens EV-portefølje.
  • AMG.EA vil være en dedikert ytelsesplattform for elektriske kjøretøy som adresserer ytelsesorienterte Mercedes-AMG-kunder.
  • VAN.EA innleder en ny æra for spesiallagde elektriske varebiler og lette nyttekjøretøy som vil bidra til utslippsfri transport.

De sju helelektriske modellene inkludert SUV-versjonen av EQS som norske kunder allerede nå kan velge mellom blir til åtte i sommer, og det med en spennende modell. Den flotte EQE får nemlig sin litt mer høyreiste søster i EQE SUV, en elbil som bør appellere til mange.

‒ Vi har et elektrisk modellutvalg vi virkelig kan være stolte av, slår Myhre fast.

Satsingen på elbiler gjør sitt til at biler med fossile drivlinjer nå forsvinner her i Norge. (Fotos: Mercedes Norge)

Men til tross av at åtte av 10 norske Mercedes-kunder valgte elbil i fjor betyr det også at det fortsatt er noen som foretrekker forbrenningsmotoren. Og de har ikke Mercedes Norge glemt.

‒ Med bakgrunn i målsettingen om elektrifisering fra fabrikkens side, er det naturlig at vi i Norge nå akselererer ambisjonene ettersom vi har et marked som gjør det mulig, sier Myhre.

‒ Samtidig er det viktig å huske på at noen fremdeles har behov for et alternativ til helelektrisk. Dette gjelder særlig de som ønsker en viss størrelse på bil, og som bruker den over lengre strekninger hvor ladenettverket fremdeles ikke er tilstrekkelig. Derfor viderefører vi for eksempel GLC SUV som nå lanseres som ladbar hybrid med elektrisk rekkevidde på hele 130 kilometer.

Her er det åtte elbilene fra Mercedes som blir tilgjengelig fra sommer av:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter