En ganske så liten og høyreist elbil fra USA stakk av med tittelen som årets bil her i Europa. (Foto: Jeep)

Usannsynlig vinner av årets bil i Europa

Denne så ingen komme. Jeep har nemlig for aller første gang fått vinneren av årets bil i Europa.


European Car of the Year, ofte forkortet ECOTY, er en av de eldste bilprisene, og ble delt ut første gang tilbake i 1964. Ja, så langt tilbake at vi fortsatt hadde svart-hvitt-fjernsyn her i Norge.

De første vinneren var Rover 2000, og siden har kåringen vært dominert av europeiske biler. Den første amerikanske vinneren var Ford Scorpio, og det skjedde så sent som i 1986. Og den bilen var laget av Ford Europa.

Også Ford Mondeo (1995) og Ford S-Max (2007) har fått en slik pris, mens den første asiatiske vinneren var Toyota Prius i 2005. Denne ble fulgt av elbilen Nissan Leaf i 2011, og de elektriske tvillingene Chevrolet Volt/Opel Ampera gikk også til topps i 2012.

De siste årene har de europeiske merkene slitt med å holde på hegemoniet, for Toyota Yaris gikk helt til topps i 2021 og Kia EV6 stakk av med seieren i fjor.

Mye tydet også på en vinner fra utsiden av Europa i 2023, for kun tre av de sju bilene som tok seg til finalen var europeisk ‒ franske Peugeot 408 og Renault Austral samt tyske Volkswagen ID. Buzz.

De fire andre var Jeep Avenger, Kia Niro, Nissan Ariya og de elektriske tvillingene Subaru Solterra/Toyota bZ4X. Så ja, mye handlet om elbiler i 2023-kåringen.

Fem av sju var slike, og her har vi samlet alle finalistene til et aldri så lite familiefoto:

De 57 medlemmene fra 22 europeiske land har nå stemt fram sine favoritter, og resultatet har blitt offentliggjort under den pågående bilutstillingen Brussel International Motor Show. De som følger veldig godt med vet at prisen normalt deles ut under Genève Motor Show i slutten av februar, men denne messen har nå flyttet til Qatar og tar plass i oktober.

Bilen som fikk flest stemmer var overraskende Jeep Avenger, som endte opp med 328 poeng etter å ha fått hele 21. førsteplasser fra jurymedlemmene.

Søren W. Rasmussen er det danske medlemmet, og er også fersk president for Car Of The Year.

‒ Jeep Avenger er født i Europa, og det har sendt bilen og merket i en god retning, er hans dom.

‒ Den første helt elektriske Jeep ser bra ut, er fantastisk å kjøre og har mange eksepsjonelle funksjoner. Jeg liker designet og ideen om at en Jeep ikke behøver å være en stor bensinbil. Jeg er sikker på at denne bil vil bringe Jeep inn i en ny æra, sier Søren W. Rasmussen.

En ganske så liten og høyreist elbil fra USA stakk av med tittelen som årets bil her i Europa. (Foto: Jeep)

Forhåndsfavoritten var muligens en annen ganske usannsynlig vinner av en slik pris, nemlig en elektrisk varebil. Volkswagen ID. Buzz tok da også 2. plassen og fikk 16 førsteplasser, mens Nissan Ariya ble nummer tre i kåringen etter å ha fått totalt 211 poeng.

Kia Niro fulgte deretter på 4. plass med 200 poeng, og Renault Austral ble nummer 5 med 163 poeng. Videre endte Peugeot 408 opp med 149 poeng, mens duoen Subaru Solterra/Toyota bZ4X fikk 133 poeng og endte dermed opp på 7. plass.

Jeep Avenger er en kompakt bil på bare 4,08 meter i lengden, og skal selvsagt også over til elbilglade Norge.

‒ Jeep Avenger er en milepæl for merket, og den første av en rekke helelektriske biler som skal lanseres i Europa. Den gir deg egenskapene Jeep er kjent for, i en innpakning som passer i det europeiske markedet, har Jeep-sjef Christian Meunier tidligere uttalt.

Her er bilder av årets bil i Europa, Jeep Avenger:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter